IDFA 2013

'IDFA is de Olympische Spelen van de documentairewereld'

Dit jaar zijn op het documentaire­festival van Amsterdam dat woensdag begint, vier door Pieter van Huystee geproduceerde films te zien. 'We hebben prettig eigenwijze idioten nodig.'

Filmproducent Pieter van HuysteeBeeld Bart Koetsier

Wie met Pieter van Huystee (1956) praat, begrijpt waarom zo veel documentairemakers met hem willen werken. Hij praat in zijn kantoor in een oud pand op de Noordermarkt zo enthousiast over documentaires dat je meteen met een camera naar buiten wilt hollen.

Dat vermogen zullen vast meer filmproducenten hebben, maar bij Van Huystee gaat enthousiasme samen met nuchterheid. Het zal zijn achtergrond in de tv-wereld zijn, want Van Huystee werkte in een ver verleden voor IDTV. Hij bedacht er programma's als 'Lingo' en 'Taxi'. Met het geld dat het hem opleverde, begon hij in 1995 zijn documentairebedrijf.

Opmerkelijk snel wist hij een aantal van Nederlands beste documentairemakers, onder wie Johan van der Keuken en Heddy Honigmann, aan zich te binden. 'Toen ik begon, was de documentairewereld een schoenendooseconomie. De filmers deden hun bonnetjes in een schoenendoos en rekeningen werden betaald als er geld was. Ik wilde het netjes doen en betaalde op tijd.'

Serieus nemen
Nog een verklaring: Van Huys­tee neemt documentairemakers en hun werk serieus. Als hij in makers gelooft, kan veel. 'Er lopen hier wel eens mensen binnen die een week later willen draaien. Ik kan dan altijd wel een camera regelen en heb ook nog wel ergens duizend euro liggen.'

Hij noemt als voorbeeld Boris Gerrets, van wie 'Shado'man' op het IDFA te zien zal zijn. Die belde hem een paar jaar geleden vanuit Londen. 'Toen ik naar zijn plan vroeg, zei hij dat hij over een uur zou filmen. Hij wilde op straat willekeurige mensen volgen. Dat werd 'People I could have been and maybe am'.'

Van Huystee wil ermee zeggen dat je als producent risico's moet durven nemen. 'Dat is ons vak. Je moet kloten hebben en goed kunnen luisteren. Documentairemakers zijn creatieve geesten die iets willen vertellen.'

Van Huystee, die het IDFA de Olympische Spelen van de documentairewereld noemt, houdt van makers die niet met een geijkte blik naar de wereld kijken. 'Ik produceer de nieuwe film van Renzo Martens. Dat is een man die al wel iets heeft laten zien. Zijn 'Enjoy poverty' (dat de traditionele manier van ontwikkelingshulp aanvalt) was de beste openingsfilm ooit op het IDFA. Mensen in de zaal kregen voor het einde van de film al ruzie. Die film heeft echt invloed gehad.'

Talent
Nieuw talent komt Van Huystee tegen in de lessen en workshops die hij soms geeft. Als voorbeeld noemt hij Sabine Lubbe Bakker. 'Zij hield een jaar of vier geleden een pitch voor een film in Syrië. Zij sprak Arabisch en had toegang tot het land. Bijzonder.' Het leidde tot de film 'Shout'. Drie jaar later zit ze met 'Ne me quitte pas' (over twee dolende zielen aan de rand van de Belgische samenleving), die ze met Niels van Koevoorden maakte, in de belangrijkste IDFA-competitie.

Van Huystee ziet hen als voorbeelden van een nieuwe mentaliteit bij documentairemakers. 'Ik stelde hun een paar jaar geleden voor een film te maken over het einde van België. Met hulp van crowdfunding en wat geld van mij zijn ze met de auto een paar jaar door België gereden. Uiteindelijk vonden ze de twee mensen op wie ze zich hebben gefocust.'

Van Huystee ziet een nieuw elan ontstaan na een periode waarin de documentaire in het mes van het eigen succes was gevallen. '"Verhalende documentaires hadden succes op tv, zodat iedereen om zulke films begon te vragen. Bij filmvoorstellen werd meteen gevraagd wat het verhaal was en hoe het eindigde. Andere genres raakten op de achtergrond.'

'De urgentie was weg. We stonden niet meer op het podium, of haalden brons waar we eerder goud hadden.' De documentairewereld moet vrij durven denken, zegt Van Huystee. 'We hebben prettig eigenwijze idioten en mafkezen nodig. Onafhankelijke geesten. Die moet je de ruimte geven. Zij zijn onze gidsen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden