IDFA 2013: deze 11 documentaires moet u zien

Waar moeten we heen op het 26ste IDFA? Naar Rusland, Syrië, de Stille Zuidzee, naar Cambodja onder de Rode Khmer of gewoon naar de hoek van de straat?

Ne Me Quitte PasBeeld IDFA

Hieronder 11 must see-films op IDFA 2013 volgens Het Parool.

Ne me quitte pas (Nederland/België)
Regie: Niels van Koevorden, Sabine Lubbe Bakker
Het enige wat overeind blijft staan in de tragikomische levens van de Waal Marcel en de Vlaming Bob is de onvoorwaardelijke vriendschap. De rest gaat ten onder in drankzucht, misverstanden en verdriet. Eén van de twee Nederlandse films die in de hoofdcompetitie meedoen, zit als in een speelfilm van de gebroeders Dardennes op de huid van de personages. Close-up van levens in de marge.

The missing picture (Cambodja/Frankrijk)
Regie: Rithy Panh
Als je maar één film kunt zien dit jaar, dan moet dit hem zijn. Cambodjaanse filmmaker, speciale Idfa-gast met een top tien en een retrospectief, haalt persoonlijke herinneringen op aan het schrikbewind van de Rode Khmer, gebruikmakend van poppetjes van klei en archiefbeelden om de taferelen in zijn geheugen uit te beelden. Het resultaat is verbijsterend en magisch. Een meesterwerk.

Return to Homs (Syrië/Duitsland)
Regie: Talal Derki
De openingsfilm van dit jaar komt aan als een stomp in de maag. De maker volgt een stel jonge opstandelingen in de Syrische stad Homs, die langzaam geïsoleerd raken als de stad wordt stukgeschoten en de burgers wegtrekken. Het martelaarschap lijkt het hoogst haalbare tussen de puinhopen.

Pipeline (Rusland/Duitsland/Tjechie)
Regie: Vitaly Manski
Een groot deel van de Russische economische boom is gebaseerd op de eindeloze gasvoorraden in Siberië. De documentaire volgt, in prachtige beelden, de pijplijn naar het Westen en stopt voor mensen aan wie het gas, en de welvaart, voorbij gaat. In de verre gewesten wordt niet gedroomd van vooruitgang, maar van het glorieuze verleden.

Twenty feet from stardom (VS)
Regie: Morgan Neville
Een film die je bijna staand op je stoel wil bekijken. Wat een muziek, wat een levens, wat een vrouwen! De geschiedenis van een aantal van de beste achtergrondzangeressen uit de popgeschiedenis, van Merry Clayton tot Darlene Love. De dromen over een eigen carrière als ster liepen meestal vast. Ook met Bruce Springsteen, Mick Jagger, Stevie Wonder en vele anderen. Geheide festivalhit wordt aansluitend op het IDFA in de bioscoop uitgebracht.

Moving stills - Kadir van Lohuizen (Nederland)
Regie: Tinus Kramer
In het voetspoor van Nederlands bekendste reportagefotograaf Kadir van Lohuizen, acht maanden per jaar onderweg om zijn grote verhalen te vertellen. We zien hem in het noordelijke puntje van Alaska en in een ondergelopen atol in de Stille Zuidzee, om verslag te doen, met foto's, films en opgenomen interviews, van de verhalen van migratie en klimaatveranderingen.

Ai Wei Wei: The fake case (Denemarken)
Regie: Andreas Johnsen
Een glimp van het privéleven van de bekendste Chinese kunstenaar, die op het moment dat dit portret van binnenuit begint, huisarrest heeft. Zijn eeuwige strijd met de autoriteiten en zijn wraak als hij van zijn gevangenschap een installatie voor de Biënnale in Venetië laat maken. Mooi moment: als supporters papieren vliegtuigjes van geld over zijn tuinmuur te gooien.

Ukraine is not a brothel (Australië)
Regie: Kitty Green
Veroorzaakte al heel wat rumoer, dit documentaire portret van de spectaculair en succesvolle protestbeweging Femen uit de Oekraïne. De halfontblote blonde schoonheden die overal opduiken, blijken achter de schermen te worden aangevoerd door een man, Victor Svatsky, een ware slavendrijver. En keerde Femen zich juist niet tegen dit bedrijfsmodel? Heel intrigerend.

Blood (Rusland)
Regie: Alina Rudnitskaya
Misschien maar goed dat dit tragikomische portret van een Russische mobiele bloedbank zwart-wit is, want er vloeit nogal wat bloed. Ondertussen krijgen we de onnavolgbare, absurdistische sfeer van het Russische platteland mee en zakken we door met verpleegsters die 's avonds troost zoeken in wodka en het lokale manvolk.

Land van aankomst
(Nederland)
Regie: René Roelofs, Paul Scheffer
Intrigerende compilatiefilm, bestaande uit televisiebeelden van de afgelopen decennia waarin de verschillende stadia van de grote Europese immigratiestromen worden belicht. Beeldresearcher Gerard Nijssen heeft weer uitstekend werk geleverd. Van de gastarbeiders tot de kopvoddentaks. Opvallend zijn de parallellen tussen Europese landen, en het feit dat er weinig veranderd lijkt te zijn. Zie veteraan Jaap van Meekren een stand-upje maken na hevige rassenrellen in de Afrikaanderwijk in Rotterdam, in 1972: 'En dat in een land dat er prat op gaat geen vreemdelingenhaat te kennen.' Ook toen gingen we er al prat op.

The unknown known (VS)
Regie: Errol Morris
De man die eerder The fog of war maakte over de intrigerende Robert McNamara, architect van de Vietnam oorlog, buigt zich nu over Donald Rumsfeld, de omstreden minister van Defensie onder George W. Bush. Verbazingwekkend openhartig interview met de man die iedereen bedolf onder miljoenen memo's, de zogenoemde snowflakes. Voor Errol Morris ook een vervolg op zijn film Standard operating procedure, over de wantoestanden in de Abu Ghraibgevangenis.


IDFA, 20 november tot en met 1 december, www.idfa.nl

Ukraine is not a brothelBeeld IDFA
Return to HomsBeeld IDFA
PipelineBeeld IDFA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden