Plus

Iconische winkel Van Ravenstein sluit: 'Consumeren gaat sneller'

Modezaak Van Ravenstein op de hoek Keizersgracht-Huidenstraat, een begrip voor de vrouw met smaak en geld, sluit na 27 jaar de deuren. De motivatie om door te gaan is weg door veranderingen in de markt én in de Negen Straatjes.

De winkel met de iconische pui bestaat al tientallen jaren. Beeld Tammy van Nerum
De winkel met de iconische pui bestaat al tientallen jaren.Beeld Tammy van Nerum

Een vrouw van middelbare leeftijd, met spijkerrokje en Goldie Hawnkapsel, snelt naar de ingang en kijkt bewonderend de winkel in. Nog geen halve minuut later loopt ze weg. Van Ravenstein heeft 'een hoge drempel,' weet mede-eigenaar Linda Merkx.

De witte etalage bevestigt het gesloten beeld. "Dat decor is er ook voor de privacy van de klanten binnen," zegt Merkx erover. Muziek wordt er trouwens ook niet gedraaid. "Dat klinkt toch overal hetzelfde."

Wie door deze façade heen durft, ontdekt binnen een schat aan unieke kledingstukken - met bijbehorend prijskaartje. Gerda van Ravenstein opende de designerboetiek in 1991 in de Runstraat. "Maar we werden pas serieus genomen na 1995, toen we groter werden," zegt Merkx.

Van Ravenstein haalde ontwerpers als Dries van Noten, Maison Martin Margiela en Ann Demeulemeester naar Amsterdam. Ze liftte op het juiste moment mee met de Antwerpse modegolf: wegens het grote succes van deze ontwerpers kon ze drie hele ruimtes huren, op de hoek van de Huidenstraat en Keizersgracht.

Twijfels
Gerda, tegenwoordig woonachtig te Gent, kreeg een aantal jaar geleden borstkanker en staat niet meer in de winkel. Haar passie voor in- en verkoop begon te verdwijnen. Ex-schoonzus Linda leidt nu de zaak, met dezelfde passie voor het vak, maar ook met dezelfde twijfels.

"De modebranche is erg veranderd," zegt ze. Ze geeft een voorbeeld: "Tot voor kort hadden we een soort alleenrecht op Dries van Noten, die ontzettend goed werd verkocht. Daardoor konden we meer risico lopen en nieuwe, kleinere ontwerpers ook de ruimte geven."

Nu wordt het Vlaamse merk, bekend van de imposante prints, ook verkocht in de Bijenkorf. "Een grote shock." Kleine ondernemers als Van Ravenstein kunnen daar last van krijgen. "Niet dat het slecht ging met de zaak, hoor. Dat wil ik benadrukken. Maar het ging de laatste tijd ook niet meer per se goed."

Gerichter en sneller
Dit alles past bij een grotere ontwikkeling binnen de modewereld. Merkx: "De merken zijn veel zakelijker en harder geworden. Klanten hebben ook een ander koopgedrag: ze komen veel gerichter shoppen. Dan zien ze een rok op Instagram en moeten ze die meteen hebben. Als het er niet hangt, dan hoeven ze het gek genoeg ook niet meer. Het consumeren gaat sneller."

Dat boetieks als Van Ravenstein worden ingehaald door webshops is een feit. Los daarvan zit de zaak misschien niet meer op de juiste plek. "De buurt verandert ook. Veel ambachtelijkheid verdwijnt, de bakker en de slager bijvoorbeeld."

In juli vertrekken de medewerkers met modekennis, die het hart van menig artistieke en zelfstandige vrouw sneller deed kloppen. Vanaf augustus zit er een Amerikaanse modeketen in het pand.

Linda Merkx, mede-eigenaar Van Ravenstein stopt wegens ­veranderde tijden in de mode. Beeld Tammy van Nerum
Linda Merkx, mede-eigenaar Van Ravenstein stopt wegens ­veranderde tijden in de mode.Beeld Tammy van Nerum

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden