Plus

Hyperloop is meer dan een speeltje van futuristische visionairs

Toekomstmuziek, dat zonder meer. Maar het vervoer van mensen en vracht met hyperloop, een soort buizenpost, is meer dan een speeltje van futuristische visionairs. Praktische problemen? Die worden gewoon opgelost.

Een testversie van een van de Hyperloop buizen Beeld anp

Alsof je een zeurpiet bent, iemand die alleen maar beren op de weg ziet en moeilijk doet terwijl het allemaal zo ingewikkeld niet is. Zo kijken ze je aan bij Hyperloop One als je het woord Noord/Zuidlijn laat vallen.

Dat we er hier al decennia over doen om een metrolijntje onder Amsterdam aan te leggen. En dat een buis, die bovendien ook nog vacuüm moet worden getrokken, waarin mensen met 300 meter per seconde richting Rotterdam kunnen worden geschoten, wel eens een heidens karwei zal kunnen worden. Toch?

Zo denken ze niet bij Hyperloop One, het futuristische transportbedrijf naar een idee van de Amerikaanse ondernemer Elon Musk. Want dat hyperloop - buizenpost voor mens en vracht - de toekomst is, is hier het uitgangspunt.

En het moet gezegd: het inspireert wel. Met bijna 1100 kilometer per uur in een capsule door een luchtledige pijp schieten, klinkt ongelofelijk, onmenselijk en onverantwoord, maar stel je voor dat het kan.

En spreek met Rob Lloyd, directeur van Musks bedrijf, en je betrapt jezelf erop dat je denkt: waarom niet?

Pijlsnel rondje
Het Amerikaanse bedrijf wil nog dit jaar de eerste publieke test houden met dit supersnelle vervoerssysteem en heeft wereldwijd al tientallen routes op het oog.

Er wordt ook gekeken naar het aanleggen van een buistraject in Nederland. Donderdag presenteerde Hyperloop One negen mogelijke Europese routes. Die zijn bedacht door de halvefinalisten van een speciale wedstrijd die het bedrijf had uitgeschreven.

De Nederlandse inzending betreft een pijlsnel rondje van 428 kilometer langs Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad.

De Nederlandse minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) laat nu onderzoeken of er ook een uitgebreider testtraject in Nederland kan komen. De verkennende studie daarover is naar verwachting over een maand klaar.

Zelf is zij in elk geval uitgesproken enthousiast. "We hebben nieuwe concepten nodig om te voorkomen dat Nederland vastloopt," aldus Schultz.

Beeld JV

Ook zij stelde dat het snel kan gaan met de buizenpost, of dat nu door Hyperloop One of een ander bedrijf wordt aangelegd. "De komende twintig jaar gaan we op het terrein van vervoer meer verandering zien dan in de honderd jaar die eraan vooraf gingen."

300 kilometer in 30 minuten
De bijeenkomst spitste zich natuurlijk niet toe op praktische aangelegenheden. Die zijn er immers om opgelost te worden.

Nick Earle van Hyperloop, een Brit, schetst vooral een beeld van de implicaties die de komst van supersnelle verbindingen hebben op de samenleving.

"Het gaat niet om de snelheid, dat is niet zo interessant. Het gaat erom wat dat betekent voor de mens. Als je 300 kilometer kunt reizen in 30 minuten, hoef je niet in Londen te wonen als je daar toevallig werkt. Het zal onze steden onherkenbaar veranderen."

Opvallende trajecten

Europa is de uitgelezen proeftuin voor supersnelle hyperloopverbindingen. Dat zegt het bedrijf van Elon Musk, maar dat vindt ook de Nederlandse minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer). Tussen de Europese inzendingen voor mogelijke routes springen onder meer die tussen Helsinki en Tallinn (in 6 minuten onder de Finse Golf door) en die van het noordelijkste puntje van Corsica naar het zuidelijkste punt van Sardinië in het oog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden