Update

Huurwagon de oorzaak ontsporing Muiderpoort

De zwaarbeschadigde goederenwagon hangt hulpeloos aan een kraan in de lucht. Foto Floris Lok

AMSTERDAM - Gehuurde Belgische wagons hebben waarschijnlijk de ontsporing van een goederentrein in november bij het Muiderpoortstation veroorzaakt. Alle wagons van hetzelfde type zijn daarop onmiddellijk uit bedrijf genomen.

De wagons van het type Falns blijken ook betrokken te zijn geweest bij een soortgelijk ernstig treinongeval in 2005 bij Boxtel. DB Schenker Rail Nederland BV, de grootste vervoerder per spoor in Nederland, had honderd van deze wagons rijden. Het bedrijf had de wagons gehuurd van de Belgische spoorwegen, in afwachting van de oplevering van nieuw eigen materieel.

Volgens woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker werd een uur na het ongeval in Amsterdam besloten alle Falns aan de kant te zetten. Ook de Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IVW) drong daarop aan maar van 'bestuurlijke dwang' is volgens een woordvoerder van de Inspectie geen sprake geweest.

Het IVW en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid van Pieter van Vollenhoven wachten met verder commentaar tot de onderzoeken zijn afgerond.

Door de ontsporing van negen van de 25 wagons met kalk die op weg waren naar Corus in Velzen, werd volgens ProRail voor miljoenen euro's schade aangericht.

Tussen het Muiderpoortstation en het Zeeburgerpad werden vier spoorbanen en twee viaducten vernield. Het treinverkeer op het traject was ruim een week lang ernstig ontregeld.

De Falns wagons zijn volgens Jelle Rebbers van DB Schenker na het ongeval in Amsterdam ook later niet meer in gebruik genomen. Daarmee erkent het bedrijf overigens nog geen aansprakelijkheid.

''We hebben ze teruggehaald voor nader onderzoek, zoals vliegtuigfabrikant Boeing dat na een crash ook doet. Daarna hebben we naar vervangend materieel gezocht. Nu rijden we met onze eigen spiksplinternieuwe wagons, aldus Rebbers.

Bij het ongeval in Boxtel werden twee ontspoorde kalkwagons bijna twee kilometer voortgesleurd. Het IVW constateerde na onderzoek toen dat de schade aanzienlijk beperkt had kunnen blijven als de machinist de ontsporing eerder ontdekt had.

Daarvoor zou detectieapparatuur in zowel spoor als treinen moeten worden ingebouwd. Dat advies is tot nu toe niet opgevolgd. In maart reed een trein bij Vleuten kilometers door met een aantal ontspoorde wagons. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden