Huren winkel topplek gestegen
AMSTERDAM - De huurprijzen voor de beste winkellocaties zijn vorig kwartaal licht gestegen. In Amsterdam komt de huurpijs op zo'n topplek gemiddeld uit op 2280 per vierkante meter per jaar.
In Londen bedroeg de vergelijkbare huurprijs 7795 euro per vierkante meter, in Parijs 7500 euro en in Brussel 1800 euro.
Vooral toplocaties zoals de Amsterdamse Kalverstraat zijn in trek, stelt vastgoedbeheerder Jones Lang LaSalle in een vandaag verschenen rapport. De vraag naar winkelruimte buiten de toplocaties neemt echter af waardoor in die gebieden voor de rest van het jaar een daling van de huurprijzen wordt voorspeld.
De ontwikkeling van de winkelmarkt in de grootste Nederlandse winkelsteden loopt in de pas met ontwikkelingen in andere grote Europese winkelsteden. Meer winkels moeten sluiten door de verminderde kooplust van consumenten als gevolg van de crisis. Het aanbod van winkelruimte blijft daardoor ruim en dat leidt weer tot druk op de huurprijzen.
Vooruitlopend op groeiende bestedingen van consumenten wordt tot het einde van 2011 een geringe jaarlijkse huurstijging van 2,8 procent verwacht. Voor internationale detailhandelaren is de winkelmarkt in de grote Nederlandse steden minder aantrekkelijk dan in de rest van Europa. De belangrijkste reden is dat de inwonersaantallen in onze grote steden betrekkelijk klein zijn. Verder is de beschikbaarheid van ruime winkels op toplocaties schaars. Eigenaren van panden zijn talrijk en versnipperd en daarmee is het moeizaam onderhandelen.
Jones Lang LaSalle stelt nadrukkelijk dat de Nederlandse huurwetten te veel bescherming bieden aan zittende winkeliers, waardoor er weinig doorstroming is. Variabele, omzetgerelateerde huurprijzen en afkoopsommen zouden daar volgens de vastgoedexperts verbetering in kunnen brengen.
Niettemin heeft een handjevol nieuwe buitenlandse detailhandelsbedrijven het afgelopen jaar winkels in Nederland geopend, zoals de Amerikaanse juweliersketen Tiffany in Amsterdam en de Deense modeketen Saint Tropez. Internationale retailers die op korte termijn nieuwe of meer winkels in Nederland overwegen, zijn het Amerikaanse Hollister, bekend van het kledingmerk Abercrombie & Fitch en elektronicafabrikant Apple. (HET PAROOL)