Hulpacties voor bemanning Sea Pioneer op touw gezet

De bemanning van de Sea Pioneer, het schip dat al sinds begin december aan de ketting ligt in de Amsterdamse haven, wacht nog steeds op hun salaris.

De bemanning van de Sea Pioneer wacht nog steeds op hun salaris, maar de omstandigheden op het schip zijn beter. Beeld Joris van Gennip
De bemanning van de Sea Pioneer wacht nog steeds op hun salaris, maar de omstandigheden op het schip zijn beter.Beeld Joris van Gennip

Wel krijgen de achttien Filipijnse en Pakistaanse zeelieden inmiddels van alle kanten hulp aangeboden. Ook is de verwarming aan boord van het schip weer overal aangezet en is de rantsoenering van warm water gestaakt.

Sinds vorige week bekend werd dat de bemanning geen kant op kon doordat een schuldeiser beslag heeft laten leggen op het schip, zijn er tal van bedrijven en instellingen in actie gekomen.

Simkaarten en kleding
Er worden simkaarten en kleding ter beschikking gesteld, in een hotel in de stad mag de bemanning af en toe douchen, een wasserette wast het beddengoed en de kleding en er is een waterboot langs geweest om drinkwater te brengen. En hoewel er nog genoeg voedsel aan boord is, wordt er ook veel eten aangeboden. Afgelopen week was er zelfs een ander schip dat een deel van hun voorraad wilde afstaan.

"Dit is een schrijnende situatie voor de bemanning. En je ziet dat de havengemeenschap nu in beweging komt," zegt Mike Schotte, voorzitter van de Koperen Ploeg, de coöperatie van vletterlieden die de schepen assisteren in de haven.

Gratis internet
Alle spullen die worden aangeboden worden aan boord gebracht door de vletterlieden van de Koperen Ploeg. Ook is de bemanning al een paar keer kosteloos op en neer gevaren, zodat de mannen konden ontspannen in het Seamen's Centre, het clubhuis voor zeelieden - met gratis internet - in het havengebied.

Stichting Zeemanswelvaren Amsterdam, de organisatie achter het Seamen's Centre, heeft de havengemeenschap gevraagd om geld te storten voor hulp aan de bemanning van de Sea Pioneer. De eerste honderden euro's komen nu binnen, aldus voorzitter Jurriaan Blom van de stichting. "Maar er wordt ook veel aangeboden in natura. Het is mooi om te zien hoe iedereen zich hier om de bemanning bekommert. In een andere uithoek van de wereld was de bemanning toch reddeloos geweest. Dit is toch een vorm van moderne slavernij."

Van Cuba naar Amsterdam
De Sea Pioneer voer vorig jaar november vanuit Cuba naar Amsterdam om een lading nafta te lossen. Daar eindigde de reis van de 170 meter lange tanker, vanwege een beslaglegging op het schip door een schuldeiser. Het is vooral de bemanning, afkomstig van de Filipijnen en uit Pakistan, die de dupe is van de situatie. Het salaris over december is nog niet betaald, waardoor hele families in de thuislanden in de problemen komen.

Het in Griekenland gevestigde Trinity Ships Inc., dat het management van het schip verzorgt, liet vorige week weten dat het salaris eind vorige week zou worden betaald. Dat is nog niet gebeurd. "Ik heb goede hoop dat dit op korte termijn gaat gebeuren," aldus Aswin Noordermeer, inspecteur van de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF), die vandaag aan boord was.

Winterjassen
Naast de hulp van buiten zijn ook de omstandigheden aan boord van het schip nu beter. Vorige week droeg de bemanning nog winterjassen aan boord, omdat vanwege brandstofbesparing de verwarming in sommige ruimtes was uitgeschakeld. Die beperking is inmiddels opgeheven. Ook mogen ze nu de hele dag door warm water gebruiken, in plaats van een uur per dag.

Omdat de plek nodig was voor een ander schip is de Sea Pioneer verplaatst van de Amerikahaven naar de Afrikahaven. Hoelang het daar nog blijft liggen is onbekend. Trinity Ships Inc. liet vorige week weten dat de Sea Pioneer in de Amsterdamse haven zal blijven liggen totdat het is verkocht. Tot die tijd gaat de Havendienst iedere week even langs, om te kijken hoe het met de bemanning gaat.

De SP heeft raadsvragen heeft gesteld over de situatie. De partij vindt dat dit soort schepen niet in de Amsterdamse haven welkom zouden moeten zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden