Plus

Huisvrouwen Bestaan Niet

De door Rick Engelkes geproduceerde film bestaat uit lomp seksisme vermengd met gevatte levensvragen.

Beeld Huisvrouwen Bestaan Niet

Hè, dat is gek: 'naar een idee van (producent) Rick Engelkes' staat op het ­affiche van Huisvrouwen Bestaan Niet. Van Sylvia Witteman geen spoor, terwijl haar boek De Huisvrouwmonologen toch echt de basis is van de film.

Het boek leverde eerder al de door Engelkes geproduceerde toneelvoorstelling op. En nu dus het eveneens door hem geproduceerde Huisvrouwen bestaan niet, waarvoor cabaretier Richard Kemper het theaterstuk tot filmscenario bewerkte.

In zijn door Aniëlle Webster (Mees Kees langs de lijn) geregisseerde script is het komisch-dramatische zwaartepunt de relatie van een moeder met haar twee volwassen dochters.

Oude hippie Loes (Loes Luca), die opgroeide in de vrijheid-blijheid- sfeer van de jaren zestig, heeft twee dochters van verschillende mannen. Dochter Gijsje (Eva van de Wijdeven), die op een reclamebureau werkt, is als reactie op de het-komt-zoals-het-komt-levenshouding van haar moeder een ambitieuze carrièrevrouw en controlefreak geworden, die elk toeval in haar leven wil uitsluiten.

Dat dat niet kan, merkt ze als het niet lukt om zwanger te worden van haar vriend Jasper (Kay Greidanus). Haar zus Marjolein (Jelka van Houten) heeft andere problemen: de journalist worstelt met werk en gezin (man en drie kinderen), maar als door ontslag haar werk wegvalt, komt ze er snel achter dat ze niet in de wieg is gelegd voor een leven als monomane huisvrouw en schoolpleinmoeder.

Seksisme
Aan de zich toch al opstapelende dagelijkse perikelen van Marjolein en Gijsje draagt hun moeder nog een fijn steentje bij als blijkt dat zij een enorme schuld heeft, waardoor het ouderlijk huis verkocht dreigt te worden. Dit valt alleen te voorkomen als Gijsje een wedstrijd wint van een collega (Jim Bakkum) voor het ontwerp van een goedbetaalde reclamecampagne.

Dat Huisvrouwen Bestaan Niet het stuitende seksisme van deze collega - een akelige geilbak die Gijsje met moeite van haar lijf kan houden - als grappig presenteert, illustreert dat het script vóór de #MeToo-onthullingen is geschreven. De makers hadden nog niet begrepen wat seksuele intimidatie is.

Tegenover deze lompheid staan het sterke acteren en de gevatte dialogen, met als kern de vraag wat de beste levenswijze is. Natuurlijk weet de film het ook niet, maar aan het einde heeft ieder personage iets over zichzelf geleerd.

Huisvrouwen Bestaan Niet

Regie Aniëlle Webster
Met Loes Luca, Eva van de Wijdeven, Jelka van Houten
Te zien in Ketelhuis, Cinema Amstelveen, Arena, City, De Munt, Tuschinski
***

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden