'Huisbezitter voelt zich slecht geïnformeerd over crisis'

Twee op de drie woningbezitters voelen zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis en tasten daarmee in het duister over de gevolgen daarvan op hun financiële situatie. Dat concludeert onderzoeksbureau Deloitte in een dinsdag verschenen rapport.

Twee op de drie woningbezitters voelen zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis. Beeld anp

'Toenemende werkeloosheid en langdurig aanhouden van de crisis leiden er toe dat meer en meer woningbezitters niet meer aan hun betalingsverplichtingen voor de hypotheek kunnen voldoen. Daarnaast bouwt een steeds groter deel van met name de jongere generaties een restschuld op, mocht de woning verkocht (moeten) worden', zegt Peter van Loon van Deloitte.

Volgens de onderzoekers hebben inmiddels zo'n 82.000 huishoudens in Nederland een betalingsachterstand van meer dan 4 maanden. Ruim een derde van de huishoudens ervaart een mogelijke restschuld als een groot probleem. Bij de groep huishoudens met een schuld van meer dan 30.000 euro ervaart zelfs bijna de helft (46 procent) dit als een zeer groot probleem.

'Het klantbelang kan beter behartigd worden door tijdig ingrijpen. We merken dat er nog te veel ad hoc wordt gehandeld. Een crisis van deze omvang en duur vraagt om een structurele aanpak', stelt Van Loon. Banken zouden volgens Deloitte eerder een budgetcoach moeten inschakelen, een betaalpauze inlassen of tijdelijke verhuur stimuleren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden