Huisartsenposten worden platgebeld voor wissewasjes

Steeds meer mensen melden zich met medische wissewasjes bij de Huisartsenposten Amsterdam (HAP), terwijl die voor spoed bedoeld is. Mensen met serieuze klachten zoals verlammingsverschijnselen moeten hierdoor onnodig lang op hulp wachten.

Beeld Lieke Janssen

Dat stelt directeur Paul Rijksen van de HAP. Maandag begint de post de online campagne: 'Dokter bellen? Eerst tot 3 tellen'. Het moet vooral een jonge doelgroep duidelijk maken dat de HAP er is voor acute vragen of behandelingen in de avond, nacht en in het weekend, niet voor kwaaltjes.

Het is de bedoeling dat de patiënt eerst belt voor een afspraak, maar die staat vervolgens vaak 'in de wacht', omdat de triagisten druk zijn met andere bellers. Het aantal telefoontjes (inclusief de mensen die ophingen) steeg sinds 2010 met 26 procent naar ruim 231.478 in 2016. Het aantal mensen dat zelf naar een post gaat, zonder eerst te bellen voor een afspraak, steeg sinds 2010 explosief van circa 7.000 naar 26.000 in 2016.

Gemakzucht
Daar liggen meerdere factoren aan ten grondslag, maar volgens Rijksen is onmiskenbaar een deel toe te schrijven aan de tijdsgeest van de 24 uurseconomie. "Alles moet de klok rond beschikbaar zijn. Zoals je voor je biefstuk om 21:45 uur 's avonds naar de Albert Heijn kan, moet je ook voor alles op elk uur de dokter kunnen bellen."

Dat zien ze bijvoorbeeld terug in de aanvragen voor herhaalrecepten. "Het kan een keer gebeuren dat op zaterdagochtend de strip leeg blijkt te zijn, maar we moeten steeds meer herhaalrecepten uitschrijven. Dat is uit gemakzucht van de burger."

Een moeder die heel ongerust is over haar baby met hoge koorts, die moet wel bellen. "Ook al is er misschien niks aan de hand, die ongerustheid moet je wegnemen. Maar beginnende oorpijn of keelpijn kan best tot de volgende ochtend wachten. Daar is de huisartsenpost niet voor."

Druk van de ketel
Volgens Rijksen is de gezondheidszorg daar ook helemaal niet op ingericht. Dat bleek ook vorig jaar bij een onderzoek van de Consumentenbond naar de wachttijden. Die belde veertig HAP's. Daarvan haalden er 38 de tijdsnorm niet. Amsterdam kwam als een van de slechtste uit de test.

Volgens Rijksen zijn er inmiddels maatregelen genomen die de wachttijden terug moeten dringen. De spoedlijn is wel goed bereikbaar. De hoop is dat de, met steun van de gemeente Amsterdam opgezette campagne, ook druk van de ketel haalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden