Huisartsenpost sluit vanwege tekort aan artsen

Het tekort aan zorgpersoneel is zo nijpend dat in de zomermaanden er 's nachts nog maar één huisartsenpost beschikbaar is. 'Patiënten worden nog strenger beoordeeld.'

Nog maar één huisartsenpost open in de nacht. Beeld ANP
Nog maar één huisartsenpost open in de nacht.Beeld ANP

Het is de eerste keer dat de Huisartsenpost sluit wegens onderbezetting. Van de twee nachtposten gaat de post aan de Jan Tooropstraat in West dicht. De maatregel geldt van 27 juli tot zondag 26 augustus.

Volgens directeur Paul Rijksen is er eindeloos gepuzzeld, maar is het medisch niet verantwoord om de post in de nachtelijke uren open te houden. "In die periode moeten we 217 diensten in het rooster invullen, maar we kregen er 79 niet geregeld. Dan moet je een noodplan inzetten. Patiënten die echt niet kunnen wachten moeten tussen 23:00 en 8.00 uur naar de post bij OLVG Oost, dan de enige van de vijf huisartsenposten in de stad die open is."

Volgens de voorzitter van de Huisartsenkring Amsterdam, Stella Zonneveld, zal het een extra belasting zijn voor de andere post en de spoedeisende hulpen. "Patiënten zullen nog strenger worden beoordeeld. Alleen échte spoedgevallen kunnen worden behandeld."

Veel vraag naar waarnemers
De Huisartsenpost behandelt in de avond en nacht de spoedgevallen die niet kunnen wachten tot de eigen huisarts de volgende ochtend weer open is. Denk aan toenemende benauwdheid, verlammingsverschijnselen, ondraaglijke pijn of een ernstig ziek kind. Vorig jaar augustus zagen de posten in Oost en West 1128 mensen, waarvan 578 in West. De artsen reden 233 visites, waarvan 92 vanuit de post in West.

Ruim de helft van die diensten worden gedraaid door waarnemend huisartsen. "Omdat gevestigde huisartsen het steeds drukker krijgen, is er veel vraag naar waarnemers. Ze worden dus vaker overdag ingezet," zegt Rijksen.

De keuze tussen een nacht- of een dagdienst is voor een waarnemer snel gemaakt, zegt Zonneveld. Huisartsenposten krijgen het ook steeds drukker. Patiënten bellen steeds vaker met wissewasjes, omdat ze niet willen wachten totdat de eigen huisarts weer open gaat. "Terwijl het echt een spoedpost is," zegt Rijksen. "De patiënt verwacht dat de dokter ook voor niet spoedvragen 24 uur per dag klaar staat."

Spoedeisende hulp
Amsterdam wordt steeds drukker, wat ook de druk op de Huisartsenpost doet toenemen. Ook wonen meer ouderen zelfstandig thuis, die vaker medische hulp nodig hebben.

Op de centrale van de Huisartsenpost zitten doktersassistenten die de telefoon opnemen en bepalen of de klacht urgent genoeg is voor een bezoek aan de Huisartsenpost. Zo'n medewerker - een zogeheten triagist - werkt met een computersysteem dat bepaalt hoe urgent de klacht is.

Maar het nieuwe systeem verwijst patiënten makkelijker naar de post, dan voorheen gebeurde, zegt Zonneveld, "Pijn op de borst is niet altijd een hartinfarct. Het kan ook een spier zijn. Als je een triagist hebt met veel ervaring, dan kan hij of zij doorvragen en alsnog besluiten dat een bezoek aan de huisarts kan wachten. Er zitten meer nieuwe, minder ervaren triagisten en die nemen liever het zekere voor het onzekere."

Het OLVG West houdt er rekening mee, dat er patiënten, die niet bij de post terecht kunnen, bij de spoedeisende hulp aankloppen. "Urgente klachten gaan altijd voor. Dus die mensen zullen lang moeten wachten voordat ze worden behandeld. Ook moeten ze een eigen bijdrage betalen die in de honderden euro's kan lopen. Ons advies: kom niet onaangekondigd, maar bel altijd eerst met de huisartsenpost."

Lees ook: Voor elke bloedneus een belletje: riskant voor 'echte' patiënten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden