Plus Ten slotte

Hugo van Neck (1944-2018) had een enorm improvisatietalent

Hugo van Neck werd door zijn techniek en ongekende improvisatietalent een ster van wereldformaat en werkte samen met bijzondere namen in de muziekwereld.

Hugo van Neck in 2004 Beeld -

'Als ik hem hoor spelen, lijkt de wereld te stoppen met draaien,' zegt dirigent Jaap van Zweden op de website van Hugo van Neck.

'Hij is zo volkomen één met zijn instrument en de interpretatie van de muziek, dat het is of er niemand meer voor hem bestaat. Maar omdat ik hem ken, weet ik wel beter. Hij speelt voor mensen. Hun ontroering voelt hij als iets van zichzelf. Dat maakt hem, afgezien van zijn verbijsterende muzikaliteit, tot een grote in het vak.'

Geboren Amsterdammer Van Neck, die op 3 november op 74-jarige leeftijd is overleden aan longkanker, stond bekend om zijn veelzijdige carrière en bijzondere samenwerkingen.

Zijn techniek en ongekende improvisatietalent maakten van hem een ster van wereldformaat.

Op zevenjarige leeftijd kwam hij in aanraking met pianospelen, nadat zijn vader een oude piano had aangeschaft voor zijn moeder. Na enkele uren wist hij alles na te spelen wat hij in zijn leven had gehoord.

Conservatorium
Omdat geen docent hem iets kon ­leren, was hij voornamelijk aangewezen op zelfstudie. Hij werd omschreven als een wonderkind dat naast een natuurlijke virtuositeit over een buitengewoon improvisatietalent ­beschikte. Zo mocht hij direct in­stromen in het vierde jaar van het Amsterdamse conservatorium.

Na het conservatorium werd hij docent aan de muziekschool in Utrecht. Ook gaf hij met de Amerikaanse operaregisseur Rhoda Levine improvisatielessen bij de Nederlandse Operastichting en masterclasses aan het Amsterdams conservatorium.

"Hugo was ook uitvoerend pianist van composities van Freddy Heineken," zegt goede vriend en vroegere leerling Rodolphe Serné. "Veel mensen weten niet dat Heineken ook graag muziek componeerde. Hij was erg onder de indruk van Hugo's spel."

Van Neck componeerde ook voor (kunst)films en had een bijzonder talent voor het spontaan begeleiden van stomme films. Hij werkte onder anderen met Roberta Alexander, Elisabeth Cooymans, Daniël Wayenberg en Ramses Shaffy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden