Review

Hugo 3D ****

Regie: Martin Scorsese
Met: Asa Butterfield, Chloë Grace Moretz, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen


Het wekt geen verbazing dat Martin Scorsese in de ban raakte van The invention of Hugo Cabret. Het kinderboek werd geschreven en geïllustreerd door Brian Selznick, een neef van de legendarische filmproducent David O. Selznick, die Oscars won met Gone with the wind en Rebecca, en Alfred Hitchcock naar Hollywood haalde. Het boek is een traktatie voor cinefielen: Selznick laat kinderen kennismaken met de Franse wortels van het filmmedium en het pionierswerk van Georges Méliès (1861-1938).

Als goochelaar en directeur van een variététheater in Parijs was
Méliès in 1895 getuige van de eerste filmvoorstelling van de gebroeders Lumière, en hij onderkende als eerste het enorme potentieel van het nieuwe medium.

In vijfhonderd korte films, waarvan het leeuwendeel verloren zou gaan, experimenteerde Méliès naar hartenlust met montage, trucages en verhaalstructuren.

Zijn roem was tijdens zijn leven van korte duur, maar een dikke eeuw later liggen de door hem ontwikkelde basisprincipes nog altijd ten grondslag aan de meest verbluffende spektakelstukken in de mondiale cinema.

Het is daarom gepast dat Scorsese met zijn Selznickverfilming Hugo toetreedt tot de eredivisie der 3D-filmers. Op het technische en stilistische vlak imponeert zijn benadering van de derde dimensie evenzeer als het werk van Méliès ooit deed, al kan de Amerikaan geen pioniersrol worden toegedicht.

Hugo is met ruime afstand de duurste productie uit Scorseses loopbaan. Het stelde hem in staat een prachtige reconstructie te maken van het Parijs anno 1931, en hoewel vormgever Dante Ferretti voor de hoofdlocatie van het station van Montparnasse een eigen plan trok, komt de oude stad volkomen authentiek over.

In het station leeft weeskind Hugo Cabret (Asa Butterfield) heimelijk in het binnenwerk van de immense stationsklok. Een mechanische pop is het enige wat hem rest van zijn vader, en het ventje gaat door roeien en ruiten om de automaat te repareren. Het brengt hem in conflict met de malle stationsagent (Sacha Baron Cohen) en de norse uitbater van een speelgoedwinkeltje.

Met diens kleindochter (Chloë Grace Moretz) ontdekt Hugo dat de speelgoedverkoper ooit een beroemd filmmaker was, waarop de kinderen alles in het werk stellen om 'papa Georges' (Ben Kingsley) met zijn verleden te verzoenen.

Ofschoon de charmes van het melodramatische en sentimentele verhaaltje beperkt zijn en Scorsese overtuigender uitpakt met de techniek dan met de acteursregie, mist het grootse cinefiele gebaar van de maker zijn uitwerking niet. Met het oogstrelende Hugo plaatst Scorsese pionier Méliès op de sokkel die hem toekomt, en bij een man die zijn leven aan cinema wijdde en er bijna aan ten onder ging ontroert dat gebaar meer dan het lot van een fictief weeskind.

Dat er bij het aantal van elf Oscarnominaties niet één acteur meedingt, spreekt boekdelen. (Bart van der Put)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden