PlusInterview

Hudson's Bay wil niets te maken hebben met V&D

De Canadese Hudson's Bay Company komt naar Nederland. Topmannen Richard Baker en Jerry Storch leggen de lat hoog en beloven iets radicaal nieuws. '[Wat wij doen heeft helemaal niets met V&D te maken.'

Topmannen Richard Baker en Jerry Storch van Hudsons Bay op het RokinBeeld Marco Okhuizen

'Dit zou in Amerika of Canada nooit mogen en zeker niet zonder helm." Richard Baker en Jerry Storch hebben de verslaggevers meegetroond naar het Rokin, waar over ruim een jaar het eerste Hudson's Bayfiliaal buiten Noord-Amerika zal openen.

Voorzichtig beklimmen de topmannen de trappen van het betonnen karkas. Helemaal boven, op vijfde verdieping worden we beloond met een magnifiek uitzicht over hartje Amsterdam en een borrel met enkele vastgoedjongens.

"Wat een uitzicht! Welke kerk is dat?" vraagt Storch. "Dit zou een ideale plek voor ons restaurant zijn. Of voor de schoenenafdeling. Stel je voor: hier overal schoenen, schoenen, schoenen!"

Baker, de grote man achter de pijlsnelle groei van Hudson's Bay Company (HBC), en Storch, zijn bestuursvoorzitter, waren het afgelopen jaar talloze malen in Amsterdam en elders in Nederland. Om te onderzoeken of de Canadezen de Lage Landen wel moeten veroveren.

300 miljoen
Het antwoord is een volmondig ja: de Canadezen starten vanaf zomer 2017 met circa twintig warenhuizen. In Amsterdam, Tilburg en Breda, en waarschijnlijk ook in Leiden, Den Haag en Utrecht.

De winkels zorgen voor 2500 nieuwe retailbanen en evenzoveel tijdelijke jobs in de bouw. Samen met de huurbazen investeert HBC driehonderd miljoen euro in de geplaagde Nederlandse winkelcentra.

In een gesprek doen Baker en Storch nu hun aanvalsplan uit de doeken. Decor is het chique vijfsterrenhotel The Grand op de Oudezijds Voorburgwal, waar het personeel voor de ingang de Maple Leaf heeft gehesen, de Canadese vlag met het rode esdoornblad.

Het moge duidelijk zijn: de warenhuisketen wil uitstralen dat alleen het beste goed genoeg is.

Wat kan de Nederlandse consument verwachten?
Storch: "Luxueuze warenhuizen met mondiaal geliefde merken als Tommy Hilfiger, Diesel, Ralph Lauren. En véél service."

Baker: "Je komt binnen, iemand ontfermt zich over je. Je kunt er je kleding op maat laten maken, we zorgen dat je een topervaring hebt. Op zich niets bijzonder, elke ontwikkelde economie ter wereld heeft zo'n warenhuis. Nederland gek genoeg niet. Dat gaan wij herstellen."

Lukt het met de onderhandelingen met de eigenaren van de panden?
Baker: "We boeken vooruitgang en denken dat we die twintig winkels in twee jaar gaan halen."

Storch: "We zijn druk bezig het Nederlandse managementteam uit te breiden."

U opent zowel filialen van Hudson's Bay als outletformule Saks off 5th.
Storch: "Beiden bieden topfashion voor een aantrekkelijke prijs. Maar Hudson's is een echt warenhuis. Als je een jurk leuk vindt, is die beschikbaar in alle kleuren en maten."

Baker: "Bij Saks off 5th moet je geluk hebben dat ie er in jouw maat is. De Saksklant is verder jonger, in de VS en Canada zijn het vaak de millenials."

Waarom niet de formule van Duitse aankoop ­Galeria Kaufhof of het Belgische Galeria Inno uitgerold in Nederland?
Storch: "We hebben consumentenonderzoek verricht en constateerden dat Kaufhof en Inno hier niet heel bekend zijn. Nederlanders hebben meer affiniteit met Angelsaksische warenhuizen. Wij willen cool zijn."

U had ook V&D kunnen overnemen en ombouwen.
Baker: "We hebben dat overwogen...

Storch: "Maar we concludeerden vrijwel meteen dat dat niks voor ons is."

Hoe?
Baker: "We bestudeerden hun boeken en maakten een tour door talloze V&D-vestigingen. It was not a business we could fix."

Wat deugde er niet aan V&D?
Baker: "Waar moet ik beginnen... Ze hadden te veel huismerken, geen global brands, die iedereen wil."

Storch: "Ze bieden geen luxe, er was geen service, er waren geen faciliteiten, en online stelde het ook niet veel voor. De panden verkeerden in deplorabele staat. Er is decennia niet in geïnvesteerd..."

De naam V&D heeft honderd procent naamsbekendheid.
"Wat V&D was, heeft niets te maken met wat wij doen. Helemaal niets, behalve dat we in een deel van hun panden gaan zitten. Dit gaat er zo véél beter uitzien."

Een groep ondernemers heeft net de naam V&D gekocht. Ze gaan er een webshop van maken.

"Met alleen online is het heel moeilijk te slagen. Wij geloven in omnichannel."
U ziet Roland Kahn niet als bedreiging?
"Wij wensen hem het beste toe."

Het Nederlandse winkellandschap is 'oersaai' zeiden jullie in Canadese kranten.
Storch: "Je hebt de Bijenkorf..."

Baker: "Maar wat zit daar onder? Hema, H&M's en discounters als Primark. Dan ben je er wel."

Komen er La Placerestaurants in uw warenhuizen?
Baker: "We voeren goede gesprekken met Jumbo."

Storch: "We zijn fan van La Place en hebben veel bij hen gegeten tijdens onze tours door Nederland. Ik ben dol op hun soepen."

Waarom is er dan nog geen contract met Jumbo getekend?
Baker: "Ik denk dat we er uit gaan komen met La Place. We werken aan een formule die past bij onze winkels."

Wordt het luxueuzer? Krijgen we een oesterbar of sushi?
Baker: "Onze klant is primair de huisvrouw die werkt, maar ook voor haar kinderen zorgt."

Storch: "Ze neemt de kinderwagen mee en heeft halverwege de dag geen behoefte aan oesters in Breda of Utrecht."

Het Amsterdamse filiaal wordt de eerste Hudson's Bay buiten Noord-Amerika.
Storch: "Mooi hè? Nederlanders houden van Canada, merkten we. Onze soldaten hebben grote delen van jullie land bevrijd, jullie koningin Juliana kreeg tijdens de oorlog een baby in Ottawa, er is zelfs een Hollandse tulp naar ons bedrijf vernoemd."

Dat opengaan duurt wel dik een jaar. Waarom zo lang?
Baker: "De panden moeten volledig omgebouwd worden."

Storch: "We strippen ze tot soms slechts de huls overblijft. Alles moet luxe uitademen."

Baker: "Nogmaals: dit mag in niets aan V&D doen denken. Anders is het onmogelijk de 'dramatic newness' te realiseren die we naar de markt willen brengen."

In hoeverre krijgen de warenhuizen een Nederlandse touch? Storch: "We passen ze aan aan jullie levensstijl, de mensen zijn een stuk langer hier. Er zullen ook Nederlandse merken te koop zijn. We starten vanaf nul, met alle best practices die er op de wereld zijn."

Baker: "Ik vraag me af of dit ooit elders op de planeet is gedaan. Twintig compleet nieuwe warenhuizen."

U bent zeer zelfverzekerd, maar overal hebben warenhuizen het moeilijk. Waarom slaagt Hudson's Bay?
Storch: "We bezitten nu 470 warenhuizen in de VS en Europa. We hebben geleerd dat klanten van geweldige warenhuizen houden en de slechte haten."

Baker: "In Canada zeiden ze ook: warenhuizen zijn op hun retour, mensen kopen online."

Storch: "Maar we verbeterden onze formules, de service en zijn nu het succesvolste warenhuis ter wereld."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden