Houthaven mag geen geïsoleerd gebied worden

De Spaarndammer­tunnel is eigenlijk een tunneltje, maar wel een mooi tunneltje. En de Houthaven wordt ermee aan de stad vastgeknoopt.

De tunnel is af, inclusief enorme ventilatoren. Alleen details als belijning en borden ontbreken nog. Beeld Elmer van der Marel

Op het dak van de tunnel moet je nog een beetje je best doen om je je er iets bij voor te kunnen stellen. Op de plek waar je straks spelende kinderen kunt zien, rijdt nu nog bouwverkeer. Waar over een jaar of vijf een langgerekt park ligt, is het nu nog bar en boos. Wat zacht en warm wordt, is nu nog hard en koud.

En toch: de contouren zijn er. Denk het oeverloze verkeer op de Spaarndammerdijk weg en je kunt je voorstellen dat het hier leefbaar wordt. Het overgrote deel van de 22.000 'voertuig­bewegingen' zal verdwenen zijn.

De enkele auto die straks nog gebruikmaakt van de dijk die zo lang een obstakel vormde, wordt bestuurd door de automobilist die nu eenmaal in de buurt moet zijn. Verwacht wordt zelfs dat stoplichten op de hoek met de Spaarndammer­straat wegens overbodigheid kunnen worden weggehaald.

Beneden is het al gemakkelijker je iets voor te stellen bij de toekomst. De tunnel is af, het zijn de details waar nog de laatste hand aan moet worden gelegd. Belijning, de juiste borden op de juiste plaatsen, dat werk.

Er hangen reusachtige ventilatoren en de charmante tegeltjes zijn strak op de wanden geplakt. De beide buizen lopen evenwijdig aan de slingerende Tasmanstraat en Spaarndammerdijk, wat een tweetal lekkere bochten oplevert. Je ziet jezelf er al doorheen rijden, eigenlijk.

Jarenlang gesteggel
Veertig miljoen kost het, alles bij elkaar. Er is, zoals dat gaat, jarenlang gesteggeld over de tunnel. Toen vier miljoen euro voor de bouw werd weggehaald bij wijkaanpak, was een groot aantal partijen in de gemeenteraad onaangenaam verrast.

Doel van het project is te voorkomen dat de Houthaven een geïsoleerd gebied wordt. Hiervoor moest de drukke doorgaande weg die het gebied van de Spaarndammerbuurt zou scheiden, verdwijnen. Ondergronds dus, om te komen tot een ongedeelde buurt.

22.000

Op de Spaarndammerdijk zijn nu nog 22.000 voertuigbewegingen per dag

Het resultaat is een tunnel van achthonderd meter, een mooi ding wel. Maar ook een beetje kort misschien. De toeritten zijn gezamenlijk maar nét een beetje korter dan het gedeelte onder het maaiveld. En pas halverwege de Tasmanstraat en de Spaarndammerdijk verdwijnt de weg naar beneden. "We hadden hem zo lang kunnen bouwen als we wilden," zegt projectmanager Marco de Boer. "Maar dat zou wel stevig duurder worden."

Verkeerswethouder Pieter Litjens is ook blij met de nieuwe tunnel. Het helpt bij de ont­sluiting van een nieuwe buurt. "Idee is dat de Spaarndammerstraat de centrale as wordt die naar Houthaven leidt. Er moet uitwisseling komen tussen de beide buurten. Zo komen er in Houthaven geen winkels. Wel horeca gelukkig."

Zover is het dus nog niet. Binnenkort wordt gestart met tests. Veertig, misschien wel vijftig installaties, moeten op elkaar zijn afgesteld. Er moet een ontvlechting van wegen plaatsvinden, zodat doorgaand verkeer als vanzelf de tunnel wordt ingeleid. En dan is er natuurlijk de veiligheid. Zoals De Boer zegt: "Dat is best een dingetje."

Brandgevaar
Mede daarin spelen de ventilatoren een belangrijke rol: bij brand blazen die de rook in de rijrichting, weg van het verkeer dat zich achter het ongeval zal ophopen. Geluidsinstallaties zullen, tezamen met een inbraak op de radiofrequenties, van schrik versteende automobilisten uit hun auto manen, richting de dichtstbijzijnde vluchtweg.

Maar de kans op zo'n incident is miniem, zegt De Boer. "Wil je een tunnel die honderd procent veilig is, dan moet je de slagbomen omlaag doen. Maar de risico's zijn wel heel, héél klein."

De nieuwe tunnel in Houthaven Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden