Plus

Hoteltopman verwerpt kritiek: 'Wij zorgen juist voor meer rust'

490 kamers telt het nieuwe Leonardo Royal Hotel dat volgende maand op Overamstel opengaat. Een overblijfsel uit de tijd dat Amsterdam nieuwe hotels nog bewust binnenhaalde. Inmiddels is de sfeer verkild.

Het Leonardo Royal Hotel opent in april zijn deuren. Beeld Jean-Pierre Jans

Een duim omhoog kreeg Alexander Kluit, topman van Leonardo Apollo Hotels Benelux, onlangs terug van David Fattal, de Israëlische eigenaar van de hotelgroep. "Ze hebben net vier hotels in Londen overgenomen. Dus had ik hem felicitaties gestuurd met de aanvulling: de volgende keer weer in Amsterdam."

Dat is enigszins brutaal, want als de Israëlische hotelbaas de afgelopen tijd ergens geld in gestoken heeft, dan is het wel in Amsterdam. Vorig jaar nam Fattal de Nederlandse hotelgroep Apollo over - vernoemd naar het hotel aan de Apollolaan - waarmee de in Duitsland opgezette keten in één keer veertien Nederlandse hotels telde. Over twee weken opent de keten nummer 15, het 490 kamers tellende Leonardo Royal op Overamstel.

Dat gebeurt in een stad die te hoop loopt tegen hotels. Kluit, meegekomen uit de Apollo-overname, is bezorgd over de wijze waarop Amsterdam hotels als de grote boosdoener afschildert in de discussie over drukte in de stad.

"Nog niet zo lang geleden kon je op een verjaardag niet zeggen dat je bij een bank werkte. Nu moet je je bijna schamen dat je in een hotel werkt."

Ambitie onder vuur
Hij vindt het onterecht dat de hotels de boeman krijgen toegespeeld. "Ik hoor vooral ongenuanceerde uitspraken, ook uit de politiek. Men kan zich beter realiseren dat problemen als drukte en overlast het best zijn op te lossen in samenwerking met hotels, niet in een strijd met hotels."

"De verwarring is dat hotel synoniem staat voor toerisme en toerisme wordt verward met overlast. Dat is een eigen leven gaan leiden, waardoor de hotellerie wordt gezien als veroorzaker van de drukte. Dat is niet zo. Met hotels zoals ons Ramada, het Apollohotel en straks Leonardo Royal nemen wij die druk juist weg."

"Amsterdam heeft in het recente verleden heel terecht ingezet op uitbreiding en vernieuwing van het hotelwezen in de stad. Juist om dát publiek te trekken waar Amsterdam behoefte aan heeft en weg van de bezoekers die overlast veroorzaken."

"Nieuwe hotels zoals Leonardo Royal bieden nu juist buiten het centrum een goed aanbod voor de zakenwereld, onder meer met vergader- en congreszalen."

"Een paar jaar later wordt er plots op de rem getrapt en ligt de ambitie om voor goede hotels te zorgen onder vuur. Dat heeft zijn weerslag op hoe de buitenwereld tegen de stad aankijkt."

"We moeten ons blijven focussen op het toerisme dat geen overlast veroorzaakt. Dat doet Airbnb echt niet. Ik zou het ontzettend jammer vinden als we hotels en hun bezoekers besmet verklaren. Daar gaat Amsterdam echt de nadelen van merken."

Kluit zette voor Apollo in 2013 het nieuwe Ramadahotel op in een voormalig kantoorgebouw in het Rembrandtpark.

"Toen we daar begonnen, ben ik me rot geschrokken na gesprekken in de omgeving. Het Rembrandtpark en de Jan Eef waren echt geen prettige gebieden. Dat is nu heel anders en ik durf te zeggen dat wij daar als hotel, met Hotelschool Den Haag die bij ons in het complex huist, een rol in hebben gespeeld."

Rol in lokale leven
Hij ziet de rol als boeman ook niet terug in de belangstelling van Amsterdammers, die ruim gebruikmaken van uitzichtrestaurant Floor 17 en het bijbehorende dakterras.

"70 procent van onze klanten daar komt uit de omgeving. Bij onze filmavonden op het dak is het publiek 100 procent Amsterdamse socialite. Hier in het Apollohotel of onze Harbour Club komt de hele buurt verjaardagen vieren. Ik denk dat onvoldoende wordt gezien welke rol hotels zijn gaan spelen in het lokale leven."

Zo gaat de groep het Apollo Museumhotel in de P.C. Hooftstraat verbouwen, waarbij de begane grond flexwerkplekken zal bieden.

"Het is een bed and breakfast-achtig driesterrenhotel waar gasten komen, slapen, ontbijten en vertrekken. De rest van de dag gebeurt daar niet zo veel spannends terwijl in de stad behoefte is aan betaalbare ruimte om even te werken."

Leonardo is volgens Kluit ondanks het kille klimaat niet uitgegroeid in Amsterdam. "We hebben aangetoond ook heel goed bestaande hotels te kunnen overnemen. Maar we richten ons ook op uitbreiding in andere steden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.