Hotelsector krijgt het zwaar

Ook de kamerbezetting is naar beneden getuimeld. Een kamer in een drie- tot vijfsterrenhotel is nog maar driekwart van de tijd bezet, tegen 81 procent van de tijd een jaar eerder. Of het afgebeelde hotel onder de malaise leidt is niet bekend. Foto GPD

AMSTERDAM - De Amsterdamse hotelbranche gaat nog veel donkerder tijden tegemoet. Hotels in Amsterdam en op Schiphol krijgen de komende twee jaar te maken met dramatisch lage kamerbezetting, lage kamerprijzen en weinig opbrengsten.

Dat blijkt uit het vandaag verschenen Hostarapport van hoteladviseur Horwath, dé jaarlijkse graadmeter van de branche.

Traditioneel liggen, door een tekort aan hotelkamers in het hoogseizoen, zowel de hotelprijzen als de kamerbezetting in Amsterdam altijd hoog in vergelijking met de rest van het land en andere Europese steden.
Maar de crisis heeft dat omgegooid. Nooit eerder kelderde de gemiddelde prijs van een hotelkamer in Amsterdam zo hard als nu, doordat gasten - zowel toeristen als zakenlui - massaal wegbleven.
Moest vorig jaar voor een drie- tot vijfsterrenkamer gemiddeld 140 euro worden betaald, nu is dat gemiddeld 125 euro. Bovendien wordt twee derde van de overnachtingen met gemiddeld 24 procent korting verkocht.

Ook de kamerbezetting is naar beneden getuimeld. Een kamer in een drie- tot vijfsterrenhotel is nog maar driekwart van de tijd bezet, tegen 81 procent van de tijd een jaar eerder. En daarmee is de bodem nog niet bereikt. De bezettingsgraad zal het komend jaar verder dalen tot onder de zeventig procent.

Het wegblijven van klanten heeft grote gevolgen voor de inkomsten van hoteliers. De opbrengst per hotelkamer daalde in één jaar twintig euro, tot 94 euro. Dat gaat de komende tijd nog veel harder: in 2010 wordt een gemiddelde opbrengst van 79 euro per kamer verwacht.

Hotels komen daardoor in grote problemen, omdat de kosten - met name salarissen - flink zijn gestegen. Het nettoresultaat per kamer ligt op gemiddeld 59 euro - daar moeten vaste lasten nog vanaf.

De crisis maakt geen onderscheid -alle hotels, groot of klein, drie of vijf sterren, hebben het moeilijk. Wel werden de vijfsterrenhotels vorig jaar als eerste getroffen door de crisis.

Herstel zal lang op zich laten wachten. Volgens analisten van ING zullen vijfsterrenhotels ook als eerste profiteren van een opleving. De bank verwacht dat de stroom hotelgasten uit de VS en Groot-Brittannië zich enigszins zal herstellen na 2011. Tot 2020 zal de groei van het aantal overnachtingen dan twee procent per jaar bedragen, een derde lager dan de groei tussen 1998 en 2008. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden