Hotels stunten met prijzen

Grand Hotel Amrâth in het Scheepvaarthuis haalt een kwart van de kamerprijs af, als ten minste vier nachten worden geboekt. Foto ANP Beeld
Grand Hotel Amrâth in het Scheepvaarthuis haalt een kwart van de kamerprijs af, als ten minste vier nachten worden geboekt. Foto ANP

AMSTERDAM - Amsterdamse hotels stunten momenteel flink met hun prijzen om klanten te trekken. Wie goed oplet, kan een vijfsterrenkamer boeken voor de helft van de prijs.

Crisisspecial bij Hotel V: een nachtje slapen in een kamer aan het Victorieplein of de Weteringschans kost handige boekers 69 euro, in plaats van 139. ''Waarom?'' zegt Tom Espinosa van V. ''Omdat het crisis is. Maar ook omdat zo'n aanbod licht cynisch is.''

Januari en februari zijn de zwakste maanden in het hoteljaar. Maar dit jaar slaat de crisis nog eens toe. ''We draaien minder dan vorig jaar,'' zegt Espinosa. ''Onze vestiging aan het Victorieplein heeft nu een kleine min. Maar het valt me nog mee. Ik heb wel de indruk dat een aantal andere hotels flink in paniek verkeert, zeker als ik naar de prijzen van de marktleider kijk.''

Amsterdams grootste hotelier, NH Hotels, stunt inderdaad. Wie deze maand een kamer in één van de dertien Amsterdamse hotels boekt - waaronder Krasnapolsky en Barbizon - krijgt tot vijftig procent korting.

''Typisch een actie voor deze periode van het jaar,'' zegt Arco Buijs, bij NH verantwoordelijk voor de Benelux, ''en vooral een manier om vroegboekers te trekken en de allerlaatste kamers kwijt te raken, maar ik zal er niet omheen draaien: we maken ons allemaal zorgen. Je ziet nu vooral het aantal congressen en vergaderingen teruglopen. Dat scheelt ons veel bezoekers. Maar de prijs verlagen in de hoop dat er meer mensen komen, is geen oplossing. Als een bedrijf zegt dat het aan het bezuinigen is, komt het toch niet.''

Grand Hotel Amrâth in het Scheepvaarthuis haalt een kwart van de kamerprijs af, als ten minste vier nachten worden geboekt. Een vijfsterrenkamer komt dan op net iets meer dan tweehonderd euro.

''Januari en februari zijn altijd de moeilijkste maanden,'' zegt een medewerker. ''Doordat vooral Amerikanen en Engelsen wegblijven, is het nu wat moeilijker dan vorig jaar. Dan kan dit soort acties helpen.''

Alle hotels haasten zich te zeggen dat hun aanbod maar een beperkt aantal kamers geldt, maar niemand wil zeggen hoeveel. ''Ik zie collega's die nu minder dan veertig euro voor een kamer vragen die normaal 120 euro kost,'' zegt Espinosa van Hotel V.

Hotel Flipper bij de Amstel lijkt daarbij de kroon te spannen: een éénsterrenkamer voor twintig euro - en daar blijkt met een telefoontje nog wel drie euro van af te praten zijn ook.

Het Amsterdamse Eden, na NH de grootste hotelier in de stad, doet niet mee. ''Wij proberen ons product geloofwaardig te houden,'' zegt directeur Léon Dijkstra. Dat wil niet zeggen dat Eden geen tegenwind voelt. ''Maar als ook in deze maanden nog altijd meer dan zeventig procent van de kamers in de stad bezet is, doen we het toch niet zo slecht.'' (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden