'Horrorvlucht' na anderhalve dag wachten op Schiphol

Vertrekt je vlucht na anderhalve dag wachten op Schiphol eindelijk naar Marokko, landt het toestel na zes vergeefse landingspogingen niet op de plaats van bestemming maar ruim 200 kilometer westelijker.

Beeld anp

Het overkwam Rachid Boach. "Het was een soort horrorvlucht," zegt de Nederlander tegen het AD.

Bouach was een van de ruim 80 'gelukkigen' die woensdagavond dan eindelijk naar Al Hoceima vlogen. Althans: dat was de bedoeling.

Door nog onbekende redenen kon het toestel volgens hem niet landen in de havenstad annex badplaats.

"Na drie keer tevergeefs proberen, vlogen we door naar Nador. Daar probeerde de bemanning het toestel ook tot driemaal toe aan de grond te zetten maar dat lukte evenmin. Nu zijn we geland in Oujda, maar mogen we het vliegtuig niet uit. Er wordt naar verluidt gekeken hoe we alsnog in Al Hoceima kunnen komen," liet Boach woensdagavond in een whatsappbericht weten.

Vijf keer vertraagd
Zijn oorspronkelijke vlucht AT 621 stond dinsdag gepland om 10.20 uur, maar werd vijf keer vertraagd. De andere helft van de circa 170 passagiers is achtergebleven op Schiphol en vliegt misschien donderdag naar Al Hoceima.

Boach: "Ik probeer niet boos te worden op mensen die hier niets aan kunnen veranderen, maar mijn bloed kookt."

Het was volgens hem 'totale chaos' in de lobby van het Ibis-hotel bij Schiphol waar hij en de andere passagiers dinsdagnacht noodgedwongen doorbrachten. "De communicatie was heel slecht. Er zaten hele families met kinderen en oudere vrouwen. Niemand wist waar hij aan toe was en kon ook niet bij zijn of haar bagage."

Vlucht AT 621 werd eerst uitgesteld tot 14.00 uur, daarna tot 19.00 uur, zegt Boach terugblikkend.

"We werden met een shuttlebus naar het hotel gebracht en zouden vandaag om 10.00 uur vliegen. Vanochtend kregen we te horen dat de reis weer was uitgesteld tot 21.00 uur. Vervolgens hoorden we dat de vlucht geannuleerd was en eind van de middag hoorden we dat we omstreeks 18.30 uur alsnog zouden vertrekken maar dat de helft van de passagiers niet meekon."

Reden
Wat de reden van de extreme vertraging is, is ook onduidelijk. Een medewerkster van de Marokkaanse luchtvaartmaatschappij kan er niet meer over vertellen, behalve dat ze het 'vervelend vindt voor de reizigers'. Ook wijst ze op de compensatieregeling waar de passagiers een beroep op kunnen doen.

Passagier Boach vermoedt dat de politieke situatie in Al Hoceima mogelijk aanleiding is voor het uitstel. Er wordt voor ongeregeldheden gevreesd.

De woordvoerder van Schiphol kan niet ingaan op de situatie. "Voor alle communicatie verwijzen wij naar Royal Air Maroc."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden