Plus

Horecava voorspelt een gezonder menu in 2019

Dennenboombier, tahinijs en bietchup - ketchup van bieten. We gaan dit jaar veel gezonder en plantaardiger eten, blijkt op vakbeurs Horecava, die vandaag begonnen is. Bourgondische uitspattingen zijn er ook, zeggen experts.

De lokale superfoods, zoals spruiten, winnen aan waardering Beeld anp

Meer dan voorheen wordt elk eetmoment een keus voor of tegen iets. Dus geen of minder zout en suiker om hartfalen en een instabiele bloedsuikerspiegel te voorkomen. Of juist meer proteïnen om de sixpack-in-de-maak een handje te helpen.
Producenten spelen daar handig op in met 'no-, low- of pro-producten'.

Zo zag trendwatcher Esther Haanschoten (33) in voedselvoorlopers Londen, Parijs en New York hele schappen vol proteïnerijke producten in de winkels, tot en met de koffiemelk aan toe. Ook zag ze sandwiches bestaande uit maximaal twee boterhammen, duimendik belegd met kip. Volgens trendwachter Anneke Ammerlaan (65) moet ook alcohol eraan geloven. "Wekelijks ladderzat in de kroeg hangen wordt steeds minder oké."

Bewust bourgondisch
Tegelijkertijd verdwijnt de vette hap zeker niet uit het aanbod, ziet Luuk Scholte (48), beurs­directeur van Horecava. Want als we grijnzend onze fotogenieke 'zonde' delen op Instagram, kiezen we volgens hem bewust voor een genietmoment.

Met dezelfde overtuiging zetten we in 2019 ook steeds vaker de lippen aan een luxe cocktail. "Wetende dat alcohol niet gezond is, willen we extra genieten als we toch drinken," zegt bartender Tess Posthumus (30). "Tot voor kort dronken alleen toeristen in hotels cocktails, Nederlanders vonden het maar overdreven." Maar dat is veranderd: het begon met de opmars van speciaalbiertjes en -wijnen, en dat ging over in een verruimd aanbod van rum, gin, bourbons en mixfrisdranken, zoals tonic. De gin-tonichype is volgens Posthumus wel klaar. In overeenstemming met de voorkeur voor lokale producten kroont ze jenever tot nieuwe gin.

Duurzaam
Behalve aandacht voor het eigen genot en de eigen gezondheid let de consument ook beter op wat goed is voor de aarde en dieren. Een nieuwe beweging daarin zijn de 'reducetarians', een afgeleide van het Engelse reduce, (verminderen), aldus Ammerlaan. De reducetarian vindt volledig veganistisch of vegetarisch eten te streng, dus probeert hij of zij te minderen met dierlijke producten.

Ook ziet Ammerlaan dat de lokale superfoods aan waardering winnen. Waarom exotisch chiazaad en quinoa invliegen, als we hier vitaminebommen als spruiten en pruimen hebben? En ook de seizoenen worden weer gevolgd, dus geen aardbeien meer in januari.

Plastic rietjes zijn steeds meer no-go in de barwereld, en onderzetters van kurk nemen de plaats in van karton, zegt Posthumus. Ook Scholte ziet dat veel nieuwe producten worden gepresenteerd onder de noemer van duurzaamheid, zoals frietbakjes van suikerbiet.

Plantaardig
De vegantrend breekt in 2019 volledig door. Dus groenten in je ontbijt en brood, een plantaardige dressing over je salade en dennenboomnaalden in je bier. Recent bleek uit onderzoek dat restaurantbezoekers in veel gevallen met evenveel plezier meer groenten en minder vlees eten als de borden smakelijk zijn heringericht met een salade of groenten. Sinds 2016 adviseert het Voedingscentrum dagelijks 250 gram groenten te eten.

Het aanbod van de veganistische spread hummus dijde de afgelopen jaren flink uit. Haarschoten ziet de sesampasta tahin, een bestanddeel van hummus, dit jaar in allerlei andere producten terugkomen. Zelfs in ijs en desserts. En Ammerlaan wijst op de mogelijkheden van aquafaba, het kookvocht van kikkererwten, het hoofdbestanddeel van hummus, dat terrein wint als eivervangend bakingrediënt.

Gemak
De consument maakt zich steeds drukker om de eigen gezondheid en die van de aarde, maar het moet wel lekker en gemakkelijk blijven. Vooral de voedselbezorging groeit als kool. Uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bleek die markt in 2018 goed voor 3,2 miljard, een toename van ruim 20 procent.Voor dit jaar verwacht het instituut eenzelfde groeipercentage, waarmee de sector goed is voor bijna 6 procent van de voedselmarkt.

Scholte: "Restaurants bouwen zelfs extra keukens bij om botsing met de reguliere restaurantbestellingen te voorkomen."Ook de vraag naar kant-en-klaarmaaltijden groeit stug door, maar die moeten wel gezond en lekker zijn. Dus geen hutspotprakje dat stijf staat van het zout en de conserveermiddelen, maar versesoep- en hartigetaartpakketten. En, niet per se gezond of vegan, maar wel lekker: het kant-en-klare plateau met voorgesneden vlees, kaas en crackers. Kun je linea recta met een fles jenever het park in voor een bewust geniet­momentje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden