Horecakoning Casper Reinders begint meubelzaak
Horecaondernemer Casper Reinders, negen zaken in de stad, is op de Prinsengracht met iets nieuws begonnen: kunst, antiek en rariteiten. 'Ik vrees dat ik mijn grootste klant zal worden.'
Casper Reinders (43) is in Amsterdam bekend van zijn restaurants, bars en clubs. In mei moet zijn tiende zaak klaar zijn: Nacional, op het Leidseplein. De zaken vallen op door hun interieur. Dus is het niet zo vreemd dat Reinders vandaag een interieurzaak annex galerie begint: Libertine op de Prinsengracht.
'Ik liep al twee jaar met het idee,' zegt hij. 'In onze nieuwe zaak brengen we kunst, antiek en rariteiten. Design vermijden we liever, vooral industrieel design, waar je nu mee wordt doodgegooid.'
Daniëlle Pakes (30) zal Libertine runnen. Zij houdt zich al zeven jaar bezig met de marketing en programmering voor Jimmy Woo, één van de clubs van Reinders.
Bizarre mix
Reinders kan zich volledig storten op het aankopen van oude Franse strandstoelen en antieke pasfotohokjes, kermiswagentjes, metalen hoedenmallen, vitrinekasten uit Joodse bakkerijen en ouderwetse staande microfoons. Een bizarre mix. 'Ik verzamel al mijn hele leven, van Chinese opiumbedden, papoeakunst en moderne fotografie tot dierenskeletten en Americana. De interieurs van mijn zaken zijn opgebouwd rond dit soort unieke vondsten. Ik kwam zó vaak bij Fredien Morels Loftstyles in de Kloosterstraat in Antwerpen dat we bevriend zijn geraakt. Hij wilde ook heel graag een zaak in antiek en curiosa in Amsterdam beginnen en dus werken we hier nu samen.'
Onder het kantoor van Jimmy Woo zaten diverse galeries. Toen de laatste vertrok, konden ze hun plan uitvoeren. Pakes: 'We werken ook samen met de Britse reclameman Mark Chalmers, die een enorm kunstnetwerk heeft.'
Reinders: 'Ik wil vooral doen wat anderen niet doen. Een zaak als deze is er nog niet in Nederland. Je vindt er dingen die vooral goed passen in grote lofts, voor prijzen die variëren van pakweg zestig tot twaalfduizend euro. Eindelijk kan ik met een gerust hart alles kopen wat ik mooi vind, of ze nu in één van mijn zaken, thuis of bij een particulier belanden. Ik vrees dat ik mijn grootste klant zal worden, maar al die jongens van de Nederlandse jeansmerken die ik goed ken, zullen hier ook wel wat willen aanschaffen.'
undefined