Plus

Horecadeal Heineken en Sligro zorgt voor minder verkeer in de stad

De overname van de horeca-­activiteiten van Heineken door groothandel Sligro zal in de binnenstad van Amsterdam veel vracht­verkeer schelen. 'Waar nu nog twee vrachtwagens een lading afleveren, is dat er straks nog maar een.'

'Cafés willen nu verse etenswaren bestellen. Het was voor ons geen optie die toe te voegen'Beeld anp

Zowel Heineken als Sligro heeft ­dagelijks tientallen vrachtwagens rondrijden om cafés en restaurants in groot-Amsterdam van eten en drinken te voorzien.

Nu Heineken zijn horecaleveranties bij de groothandel onderbrengt, kan het aantal leveringen per horecazaak volgens directeur Pascal Gilet (53) van Heineken Nederland, flink omlaag. "In cafés waar nu twee verschillende vrachtwagens langskomen, is dat er straks nog maar eentje."

Vrachtverkeer
Dat is goed nieuws voor de pogingen van de gemeente Amsterdam om het almaar toenemende vrachtverkeer in de stad terug te dringen. Weliswaar wordt die groei vooral veroorzaakt door bezorgers van webwinkelpakjes, maar leveringen aan winkels en horeca dragen flink bij aan de verkeersdrukte en uitstoot van broeikasgas.

Vraag is nog of Sligro de dertien elektrische vrachtwagens die transporteur Simon Loos voor Heineken in Amsterdam heeft rijden, overneemt. Wel is de kans groot dat het distributiecentrum op Sloterdijk - het grootste binnen Heineken - zal blijven ­bestaan; de horecabezorgservice van Sligro ligt er pal naast.

Simpeler distributie is niet de belangrijkste reden dat Heineken voor jaarlijks 150 miljoen euro horecaomzet aan Sligro overdoet. "Net als bij consumenten is webwinkelen ook normaal geworden voor horecaondernemers," zegt Gilet. "Zij willen niet meer voor hun drank bij de ene leverancier en voor hun eten bij de andere terecht moeten."

"Vaak bestellen ze na sluitingstijd en dan willen ze zo min mogelijk tijd kwijt zijn." Dat geldt ook voor het afleveren van bestellingen die meestal voor openingstijd plaatsvindt.

Geen optie
Ook kan Heineken steeds moeilijker de veranderende behoeftes van de horeca bijbenen, zegt de uit Frankrijk afkomstige Gilet. "Toen ik dertien jaar geleden naar Nederland kwam, moest ik echt wennen aan de situatie hier, vergeleken met veel andere landen. Je ging hier naar een café om te drinken en naar een restaurant om te eten. Maar dat is inmiddels veranderd."

"Cafés willen nu verse etens­waren bestellen om maaltijden te ­bereiden en restaurants hebben vaak een uitgebreide drankenkaart met veel aandacht voor speciaalbier of cocktails. Voor ons was het geen optie om meer etenswaar en vers aan het assortiment toe te voegen. Zo zijn we bij Sligro gekomen."

De Brabantse groothandel, marktleider in Nederland, neemt vrijwel de hele drankendistributie van Heineken over, van bier tot wijn en fris. ­Alleen kelderbier (biertanks in grote gelegenheden) blijft Heineken zelf doen. "Wij hebben 18.000 horecaklanten, zij hebben er 25.000 en de overlap is klein. Voor beiden betekent het een uitbreiding van de markt."

Meer eten in de kroeg
De horecaklant zal volgens Gilet gaan merken dat door de overname het ­assortiment eten en drinken vooral in cafés flink zal groeien. "Ondernemers kunnen straks via een onlinegroothandel alles bestellen, inclusief de 60.000 artikelen die Sligro biedt."

Heineken zal zich qua horeca nu concentreren op de productie van bier, cider en fris. "We zijn er de afgelopen drie jaar in geslaagd de Nederlandse biermarkt, na jaren stilstand, te laten groeien. We ­willen er nu voor zorgen dat die groei voortduurt, door snel nieuwe productgroepen, zoals cider en alcoholvrij, en nieuwe varianten in de horeca te lanceren. Ons doel is die groei ­verder te versnellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden