Horeca in het centrum is crisis te boven

De horeca in de binnenstad heeft het ergste achter de rug. Na een dubbele dip in de bestedingen vanwege de crisis heeft de horeca in het centrum van Amsterdam in 2013 zes procent groei geboekt.

Beeld anp

Van de beeldbepalende branches in de binnenstad laat de horeca daarmee de grootste omzetgroei zien. Dat blijkt uit de vandaag verschenen Amsterdam City Index, de jaarlijkse graadmeter voor het economisch klimaat in het centrum. 'Voor de horeca is de crisis dit jaar voorbij,' zo concluderen de onderzoekers van ondernemersvereniging Amsterdam City zelfs.

Kracht van de binnenstad
Uit gegevens van de Belastingdienst en de gemeentelijke dienst O+S over 369 kleine en middelgrote horecabedrijven blijkt dat die vorig jaar negen procent meer omzet maakten dan een jaar eerder. Gecompenseerd voor inflatie blijft daarvan zes procent groei over. De economie van de binnenstad als geheel staat er volgens de index een fractie beter voor dan vorig jaar. Met 2005 als peiljaar stijgt de index in 2014 van 117 naar 118.

Winkeliers hebben het onverminderd zwaar. 'Maar voor de rest gaat het inderdaad niet slecht,' aldus de City Index. De binnenstad en de centrumvoorzieningen net daarbuiten doen het beduidend beter dan de rest van het land. 'Dat is kennelijk de kracht van de binnenstad,' zegt voorzitter Willem Koster van Amsterdam City. De binnenstad trekt toeristen aan, in 2013 eens te meer omdat musea weer opengingen. 'Ik zal niet ontkennen dat dit een rol heeft gespeeld, maar het interessante is juist dat ook zo veel Amsterdammers en andere Nederlanders naar de stad komen.'

Bezettingspercentage is ouderwets
Hij schrijft dat toe aan de internationale trend dat grote steden het brandpunt van economische ontwikkeling worden. Daarin schuilt volgens Koster ook de omslag in de horeca. 'Die ontmoetingsfunctie die het centrum heeft, ook die is sterk aan het veranderen. Dat zit 'm niet meer alleen in cafébezoek en het stappen 's avonds. Het lunchen neemt sterk toe, ook met de bedoeling elkaar op te zoeken, zakelijk en privé.'

In totaal zijn in de index 33 uiteenlopende factoren meegeteld, van de omzet van het grootwinkelbedrijf tot het aantal studenten, en van de overlast op straat tot de winkelhuren. Een opsteker is ook de omzet van hotels die na een dip in 2012 weer licht is gestegen. 'De kamerprijzen zijn de crisis nog niet te boven, maar het bezettingspercentage is ouderwets Amsterdams: 77,5 procent, het één na hoogste in Europa,' aldus de index.

Koesteren
Zorgwekkend blijft de situatie onder de kleinere winkelbedrijven. Na inflatie is de gemiddelde omzet hier in 2013 opnieuw licht gedaald. 'Het is noodzakelijk dat Amsterdam zich beter profileert als winkelstad,' vindt Koster. 'Niet alleen internationaal, maar zeker ook in het binnenland. De regio komt te weinig naar de stad.'

Dat zal Amsterdam City ook aan de orde stellen in het lijsttrekkersdebat dat de vereniging vanavond organiseert. 'De politiek is heel restrictief bezig, kijk naar parfumerie Marjo, kijk naar patisserie Kuyt. Of kijk naar het hotelbeleid, waarin Soho House een heel goede aanvulling zou zijn. Die bezoekfunctie van de binnenstad moeten we koesteren.'

 
De kamerprijzen zijn de crisis nog niet te boven, maar het bezettingspercentage is ouderwets Amsterdams

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden