Horeca boos: biertje almaar duurder

De horeca wil de brouwers onder druk zetten: de prijzen omlaag, of ze promoten andere drank. Foto GPD Beeld
De horeca wil de brouwers onder druk zetten: de prijzen omlaag, of ze promoten andere drank. Foto GPD

AMSTERDAM - Bierbrouwers verhogen aan de lopende band hun prijzen. Cafés en clubs vragen dus meer voor een biertje. De horeca wil de brouwers onder druk zetten: de prijzen omlaag, of ze promoten andere drank.

Svairin Sardjoe, eigenaar van de Amsterdamse studentendiscotheek Dansen bij Jansen, heeft het nog eens nagerekend. Bierleverancier Heineken heeft zijn prijs de afgelopen vijf jaar ruim 38 procent verhoogd: van 1,56 naar 2,15 euro per liter. Dit jaar kreeg hij al twee prijsverhogingen te verduren. In januari verhoogde Heineken zijn prijs vier procent, deze maand nog eens. ''De frustratie neemt toe,'' zegt Sardjoe.

Ook Inbev, brouwer van onder meer Jupiler en Hertog Jan, en Grolsch hebben hun prijzen diverse keren verhoogd in 2008 en 2009. Horecaondernemers berekenen deze verhogingen door aan hun klanten om nog iets te verdienen aan een glas bier.

Paul Hermanides, horecaondernemer en voorzitter van belangenorganisatie Koninklijke Horeca in Amsterdam, vindt de prijsverhogingen onbegrijpelijk. ''We zitten midden in de economische crisis, horecaondernemers kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden. Brouwers zouden best wat meer mededogen kunnen tonen,'' zegt Hermanides, eigenaar van Hotel Arena, Odeon, Hermitagecafé Neva en Stanislavski in de Stadsschouwburg.

Hij pleit voor een krachtenbundeling van de horeca. ''We moeten keihard zeggen tegen de brouwers: houd hiermee op, anders gaan wij onze medewerkers instrueren om andere dranken te verkopen.''

De bierprijs in de supermarkten is de afgelopen vijf jaar nauwelijks veranderd door de prijzenoorlog. ''Consumenten betalen in de supermarkt minder voor een liter bier dan een horecaondernemer, die honderden liters tegelijk afneemt,'' zegt Hermanides. ''Dat kan toch niet?''

De brouwers wijten de prijsverhogingen aan accijnsverhogingen en hogere kosten, onder meer voor grondstoffen en transport. (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden