Hoogvliet bezorgt nu ook boodschappen in Amsterdam

De slag om de bezorggsuper krijgt een onverwachte nieuwe speler. De Zuid-Hollandse supermarktketen Hoogvliet gaat online bestelde boodschappen in Amsterdam bezorgen.

Hoogvliet heeft in Amsterdam geen winkels Beeld anp

Hoogvliet meldt zich daarmee op de rap vollopende markt van bezorgsupers. Begin deze maand begon het onafhankelijke Picnic in Amersfoort en ook Jumbo is bezig zijn onlineactiviteiten uit te breiden om marktleider ah.nl naar de kroon te steken.

Hoogvliet bood zijn onlinediensten tot nu alleen aan in thuismarkt Den Haag, waar de boodschappen per tuktuk worden bezorgd. Ook kunnen klanten online kiezen uit het tienduizend producten tellende assortiment om hun boodschappen vervolgens in de 65 fysieke vestigingen, in onder meer Aalsmeer, Hilversum en Hoofddorp, af te halen. In Amsterdam heeft Hoogvliet geen zaken.

Vanaf eind oktober bezorgt het bedrijf wel boodschappen in IJburg, Watergraafsmeer en de Rivierenbuurt. Dat is mogelijk omdat Post NL sinds kort thuisbezorging van voedsel en bederfelijke waar mogelijk maakt. Hoogvliet biedt de boodschappen vanuit zijn magazijn in Alphen aan den Rijn aan.

Plannen
Klanten moeten wel enigszins plannen: Hoogvliet bezorgt vooralsnog alleen op dinsdag- en donderdagavond. Voorlopig worden de bezorgkosten - vijf euro - niet in rekening gebracht.

Amsterdam is volgens manager e-commerce Bas van der Krogt een bewuste keuze. 'We willen gebieden ontsluiten waar we nog niet actief zijn. En Amsterdammers zijn wat meer genegen dit soort ontwikkelingen te omarmen dan de rest van Nederland.'

De supermarkt heeft de wijken uitgekozen vanwege de verschillen in bevolkingssamenstelling. 'Op IJburg wonen veel jonge gezinnen met hoge woonlasten die wel op boodschappen willen besparen, in de Rivierenbuurt wat meer oudere bewoners. Watergraafsmeer zit ertussenin.'

Niet landelijk
Aan de hand van de resultaten zal het bedrijf bepalen of bezorging ook naar andere wijken en steden wordt uitgerold. Hoogvliet is niet van plan een landelijk dekkende bezorgservice te beginnen.

Volgens Van der Krogt, zelf afkomstig van Post NL, is de stap geen antwoord op de opkomst van andere websupers. 'Het is momenteel erg druk in deze markt. Maar wij zijn hier al twee jaar met e-commerce bezig en hebben een voorsprong op de meeste andere spelers.'
Evenmin is de bezorgdienst een paard van Troje om binnenkort ook fysieke vestigingen in Amsterdam op te zetten. 'Zeg nooit nooit, maar vooralsnog hebben we daar geen plannen voor.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden