Hoogtepunten op Idfa 2010

Bezoekers van Idfa. Archieffoto ANP

Guilty pleasures
(Julie Moggan, Engeland)

Filmmaakster duikt de wereld van de kasteelroman in, portretteert lezeressen in Japan, India en Engeland, schrijvers maar ook een mannelijk model, die al op meer dan tweehonderd covers de droomprins is, maar in het echt een neuroot met smetvrees blijkt te zijn. Hilarische en ontroerende film over de worsteling met de liefde en de kloof tussen onze dromen en het alledaagse leven.

El Bulli - Cooking in progress
(Gereon Wetzel, Duitsland)

Een jaar uit het leven van El Bulli, al meermalen gekozen tot 'beste restaurant in de wereld'. Het Spaanse experimentele restaurant is zes maanden per jaar open en de andere zes maanden gaan de chefs het lab in om te experimenteren met nieuwe gerechten en bereidingswijzen. Ongeëvenaard inkijkje in deze hogeschool van het moleculair koken en en passant een portret van meesterkok Ferran Adrià, half alchemist, half chef.

Armadillo
(Janus Metz, Denemarken/Zweden)

Als u maar één film kunt zien op het Idfa, dan moet het deze zijn. Filmmakers volgen - met gevaar voor eigen leven - zes maanden uit een Deense militaire missie in de Afghaanse provincie Helmand. Het slopende regime in kamp Armadillo, de verveling, de nachtpatrouilles te voet door vijandig gebied en de ogenschijnlijk hopeloze militaire en humanitaire missie worden in deze indrukwekkende film haarscherp neergezet.

Tabloid
(Erroll Morris, VS)

Filmmaker kijkt terug op het meer dan bizarre levensverhaal van de Amerikaanse Joyce McKinney, een vrouw die in de jaren zeventig de Engelse tabloidkranten tot schuimbekkende opwinding wist te krijgen nadat ze een mormoon had ontvoerd en tot haar seksslaaf had gemaakt. Zelf vraagt ze zich nog steeds af waar iedereen zich zo drukt over maakte. Morris blijft een meester in het analyseren van bizarre geschiedenissen.

De stand van de sterren
(Position among the stars)

(Leonard Retel Helmrich, Nederland)
De indrukwekkende openingsfilm van het Idfa is het slotdeel van de trilogie over de Indonesische christelijk-islamitische familie Sjam?suddin, die in een arme wijk van Jakarta woont. In dit derde deel ligt de nadruk op tiener Tari, een typische puber onder extreme omstandigheden. Helmrich zit op de huid van de familie en vangt het leven in de sloppenwijk in het dagelijkse gekibbel, maar ook in soms bijna apocalyptische beelden van armoede en extremisme in de miljoenenstad.

Blood in the mobile
(Frank Piasecki Poulsen, Duitsland/Denemarken)

Waar komen de mineralen vandaan waarmee Nokia zijn mobiele telefoons maakt? Poulsen volgt met enorm doorzettingsvermogen en moed het spoor langs de leveringsroute terug naar de Bisiemijn in de Democratische Republiek Kongo, waar de delving van een aantal zeldzame mineralen in handen is van een opstandig deel van het leger. Dit moet één van de gevaarlijkste plekken op aarde zijn. Poulsen dringt tot diep in de mijnen door en keert met de schokkende beelden terug naar het hoofdkantoor van Nokia.

Client 9: The rise and fall of Eliot Spitzer
(Alex Gibney, VS)

Sterke reconstructie van opkomst en ondergang van de succesvolle aanklager en later gouverneur van de staat New York Eliot Spitzer, de man die Wall Street tot verantwoording wilde roepen. Fascinerend inkijkje in de Amerikaanse politiek: Spitzer had net iets te veel vijanden om zich een persoonlijke zwakte te kunnen permitteren. Zijn achilleshiel werd zijn omgang met duurbetaalde prostituees. (MARK MOORMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden