Hoogleraar ziet niets in toekomstplannen ADM-terrein

De toekomstplannen voor het ADM-terrein worden ten onrechte omschreven als scheepsbouw. Verhuur aan bergingsbedrijf Koole Maritiem moet wel stuklopen op de claim die de gemeente Amsterdam heeft op het gekraakte haventerrein.

Het ADM-terrein Beeld ANP

Dat concludeert hoogleraar Privaatrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam Rieme-Jan Tjittes. Sinds de gemeente het terrein in 1970 goedkoop van de hand deed in een ultieme poging scheepswerf ADM te redden, rust een zogeheten kettingbeding op de grond. Verhuur aan Koole botst volgens Tjittes hiermee. Hierin staat dat het terrein alleen bestemd is voor 'herstellen en bouwen van schepen'.

En dat doet Koole niet, concludeert Tjittes. Het bedrijf doet aan 'afvalverwerking', volgens de hoogleraar. Immers, Koole ruimt scheepswrakken op, het ontmantelt boorplatforms en het saneert asbest op schepen. Maar daarvoor heeft Koole tot dusver geen scheepswerf nodig gehad, schrijft Tjittes. Koole zit nu nota bene in de Haarlemmermeerpolder, zonder toegang tot open water.

Toegeschreven
'Koole lijkt op dit moment niet van plan feitelijk een scheepswerf op te richten op het ADM-terrein voor herstel en bouw van schepen,' concludeert Tjittes in zijn op verzoek van de bewoners van het ADM-terrein opgestelde analyse. Dat Koole dit wel beweert, komt volgens de hoogleraar doordat het bergingsbedrijf zijn vergunningsaanvragen heeft 'toegeschreven' naar de omschrijving in het kettingbeding.

De analyse van de VU-hoogleraar is het volgende hoofdstuk in de strijd om het ADM-terrein. Sinds het 42 hectare grote gebied in 1997 werd gekraakt, is er een kunstenaarsdorp ontstaan waar gezinnen met kinderen wonen en festivals worden georganiseerd. Maar eigenaar Chidda, het bedrijf van de nazaten van de in 2003 geliquideerde vastgoedmagnaat Bertus Lüske, wil er weer haventerrein van maken. In de persoon van Paul Koole vond het in 2015 een eerste huurder.

Bedoelingen gaan voor
De vorige havenwethouder Kajsa Ollongren vond de verhuur aan Koole passend bij het kettingbeding. Twee door de gemeente ingeschakelde juristen gingen daarin mee. Maar Tjittes maakt in zijn analyse de open haard aan met de conclusies van zijn twee collega's. Op basis van jurisprudentie bij de Hoge Raad schrijft hij dat de gemeente moet uitgaan van de bedoelingen met het ADM-terrein en niet alleen van de bewoordingen in de vergunningaanvraag.

Sterker nog, volgens Tjittes moet ook de bedoeling van het ketting­beding meewegen. Door alleen scheepsbouw toe te staan, wilde de gemeente in 1970 speculatie voorkomen. Als het beding ook bedrijven zou toestaan die in de verte iets met schepen te maken hebben, was de prijs veel hoger geweest.

Tjittes waarschuwt kortom dat bij de huidige eigenaar het schip met geld binnenvaart als de gemeente Koole accepteert. 'Wordt van een ruimere bestemmingsmogelijkheid uitgegaan, dan profiteert Chidda daarvan ten koste van de gemeente Amsterdam.'

Morgen spreekt de gemeenteraad in een hoorzitting met deskundigen over het ADM-terrein. "Daar wil ik de onderste steen boven," zegt GroenLinksraadslid Jasper Groen.

42

Het 42 hectare grote ADM-terrein mag alleen voor het herstel en de bouw van schepen worden gebruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden