Plus

Hoogbegaafde kinderen bedenken duurzame stad

180 hoogbegaafde leerlingen hebben oplossingen bedacht om de stad duurzamer te maken. Creatief denken ging heel goed, knutselen wat minder.

Leerlingen van Poseidon tijdens het pitchen van hun winnende idee: een school met waterzuiveringsinstallatie, smart prullenbak, zonnepanelen en een kachel die brandt door de zonnehitte Beeld Carly Wollaert

Het winnende model hijsen de achtjarigen zelf in lijn 26. De grote doos die een duurzame school moet voorstellen, is niet zwaar, maar wel lomp en log. Op dat moment weten Jara (9), Mika (8) en hun klasgenoten uit groep vier en vijf van basisschool Poseidon op IJburg nog niet dat ze zullen winnen.

In Nemo verzamelden 180 hoog­begaafde leerlingen zich voor een wedstrijdje duurzame oplossingen bedenken. Voor het eerst sinds de ­oprichting in 2012 van Amos unIQ - speciale klassen voor kinderen met een IQ boven de 130 - zijn alle klassen bij elkaar: een zaal vol bollebozen uit Noord, West, Oost en IJburg wacht tot wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho de werken beoordeelt.

Verrassende oplossingen
De oplossingen zijn af en toe redelijk voorspelbaar - windmolens op ­daken, zonnepanelen, waterrecycle-­installaties - maar soms zit er iets verrassends tussen.

Een schoen die werkt als een knijpkat bijvoorbeeld. "We lopen in ons leven drie keer de wereld rond, dus dan kun je dat beter omzetten in energie," legt een ­achtstegroeper van Poseidon uit. Een batterij in de hiel moet de energie opvangen. "Handig om je telefoon op te laden."

Ook leerlingen van De Bonkelaar uit Noord bedachten een schoen, maar dan met kristallen onder de zool, die via een piëzo-elektrisch effect (het verschijnsel dat kristallen onder druk elektrische spanning produceren) stroom moeten opwekken. Voor wie het vergat: dit zijn acht- en negenjarigen.

Verbanden leggen
"Hoogbegaafde leerlingen kunnen goed verbanden leggen," zegt Roos Schouw, leerkracht van een unIQ-klas op basisschool Poseidon. "Zo'n knijpkat verbinden ze aan een schoen, een prullenbak scant pro­ducten."

In de lessen in de klas worden ook verschillende vakken met elkaar verbonden, en er komen regelmatig gastsprekers, zoals een medewerker van Alliander om uit te leggen hoe windmolens elektriciteit opwekken.

Volgens Otto (11) van De Vlinderboom, die een duurzaam vliegtuig ­bedacht dat twintig procent minder uitstoot ('Dat heb ik uitgerekend!'), kunnen hoogbegaafden goed cratief denken. "Wij denken verder dan alleen windmolens en zonne­panelen."

Bruikbare ideëen
In focussen en knutselen zijn ze dan weer minder goed. De presentaties bestaan soms uit een poster, en soms uit moeizaam aan elkaar geplakte stukken piepschuim. Toch is de jury enthousiast en beloont Choho de doos die een school voorstelt met ­waterzuiveringsinstallatie, smart prullenbak, zonnepanelen en een ­kachel die brandt door de hitte van de zon.

Het winnende team mag nóg een dagje naar Nemo.

Choho belooft alle bruikbare ideëen in te zetten. En de werknemer van ­Alliander keek al rond om nieuwe collega's te scouten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden