Hoofdredactrice Vogue excuseert zich voor reportage met vrouw Assad

Anna Wintour, de hoofdredactrice van het Amerikaanse modeblad Vogue, excuseert zich meer dan een jaar na de feiten voor een reportage over de Syrische presidentsvrouw Asma al-Assad.

Anna Wintour. Beeld ANP
Anna Wintour.Beeld ANP

Asma al-Assad werd in het artikel lovend opgevoerd als de 'roos van de woestijn'. Ook omschrijvingen als 'de meest frisse en magnetische van alle presidentsvrouwen' vielen haar in Vogue van maart 2011 ten beurt. Niet veel later barstte de erwijl de opstand in Syrië volledig los.

Het interview met de Syrische first lady werd daarop van de website van Vogue verwijderd, maar het blad bleef de publicatie ervan wel verdedigen. Tot nu. In een interview met The New York Times zegt Wintour dat ze vorig jaar 'zoals zovelen' op dat moment hoopte dat het regime van Assad zich zou openstellen voor een meer progressieve samenleving. 'Door de verschrikkelijke gebeurtenissen van het voorbije anderhalf jaar werd duidelijk dat de prioriteiten en waarden van het regime in strijd zijn met die van Vogue', aldus Wintour.

Diplomatieke post
De ommekeer van Wintour is volgens critici niet toevallig. De geruchten dat ze uit is op een diplomatieke post, bijvoorbeeld die van Amerikaans ambassadeur in Londen, zwellen opnieuw aan nu de Amerikaanse verkiezingen in zicht komen.

Joan Juliet Buck, de voormalige hoofdredactrice van de Franse editie van Vogue en de auteur van het artikel over al-Assad, zei eerder al dat ze zich ongemakkelijk voelde bij het interview. Volgens Buck is Vogue gewoon altijd op zoek naar knappe presidentsvrouwen. Zij combineren namelijk macht, schoonheid en elegantie.

Maar er lijkt nog een reden waarom de Syrische plots in Vogue opdook. The New York Times beweert namelijk dat het PR-bureau Brown Lloyd James de opdracht kreeg om de Syrische president en zijn familie op een positieve manier in de westerse media te krijgen. De firma ontving daarvoor elke maand bijna 4.000 euro en zou dan ook het contact met Wintour hebben gezocht.

Ook Barbara Walters, die de Syrische dictator Bashar al-Assad interviewde, haalt opnieuw de pers. Walters zou namelijk de voormalige media-adviseur van al-Assad, Sheherazad 'Sherry' Jaafari aan een plaatsje aan de Columbia University hebben geholpen. De universiteit ontkent Walters tussenkomst en zegt Jaafari geselecteerd te hebben op basis van haar kunde.

De betreffende Vogue. Beeld
De betreffende Vogue.
Asma al-Assad. Beeld afp
Asma al-Assad.Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden