Hoofdkantoor reclamebureau Taxi naar Amsterdam

AMSTERDAM - Het Canadese reclamebureau Taxi opent een Europees hoofdkantoor in Amsterdam. Topman Paul Lavoie verwacht in april al te beginnen, door zelf een kantoor te openen of via een overname van een Amsterdams reclamebureau.

Taxi is een internationaal gerenommeerd reclamebureau, met kantoren in Toronto, Montreal en New York. Bij Taxi werken vijfhonderd mensen.

Het bedrijf heeft lang getwijfeld tussen Amsterdam en Londen. Uiteindelijk was de directie unaniem: Amsterdam. ''Voor ons waren er twee redenen om voor Amsterdam te kiezen,'' zegt Lavoie in de bar van het Amstel Hotel. ''Amsterdam heeft interessante belastingvoordelen. Daarnaast zijn er irrationele beweegredenen. Iedereen houdt van Londen, maar Amsterdam heeft aantrekkingskracht. Het is een mooie, overzichtelijke stad, met een interessante creatieve gemeenschap.'' En, voegt hij toe, Amsterdam is een mooie stad om in te wonen. Ook voor hem.

Amsterdam heeft veel werk gemaakt om Taxi naar de stad te krijgen. In augustus leidde de gemeente Lavoie rond in de stad en organiseerde een feest met Amsterdamse creatievelingen en burgemeester Job Cohen. ''Die ontvangst heeft zeker geholpen.''
Lavoie verwacht snel te kunnen beginnen met het Europees hoofdkantoor in Amsterdam, waarschijnlijk in april. Hij weet nog niet of Taxi hier zelf een kantoor gaat openen of zal toeslaan via een overname.

''Wij voeren overnamegesprekken met drie reclamebureaus in de stad. Een overname kan ons een vliegende start geven, met een klantenbestand. Maar het kan ook tot cultuurverschillen leiden tussen beide bedrijven. Daarom voer ik deze week ook gesprekken met kandidaten die ons eigen Amsterdamse kantoor zouden kunnen leiden.'' Eén ding is wel zeker: Taxi zal zich vestigen in hartje Amsterdam.

De economische crisis heeft tot twijfels geleid, erkent Lavoie. Is het nog wel verstandig om uit te breiden? ''We zetten toch door. We vertellen onze klanten dat ze juist nu moeten investeren, dan moeten we dat zelf ook doen.''

De reclameman weet waarover hij praat. Hij richtte Taxi op in 1992, midden in een economische crisis ''Toen is het mij ook gelukt, dus waarom zou het niet nog een keer goed gaan?''

''Ik wil niet naïef klinken. De huidige economische crisis is veel ingrijpender dan die in 1992,'' aldus Lavoie. ''Maar ik denk dat het goede tijden kunnen zijn voor creatieve bedrijven. Slimme bedrijven snijden niet in marketingbudget. Juist nu kunnen ze aandacht trekken. Bovendien: niet alle sectoren draaien slecht. Entertainment, musea, die gaan nog altijd goed.'' (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden