Honderden reizigers gestrand door storing Schiphol

De chaos op Schiphol door een storing bij de luchtverkeersleiding is compleet. Tientallen vluchten zijn geannuleerd, al het andere vliegverkeer loopt vertragingen op die oplopen tot meer dan drie uur.

Een storing bij de Luchverkeersleiding op Schiphol-Oost zorgt vandaag voor grote vertragingen en gestrande reizigers op Schiphol Beeld anp

Luchtvaartmaatschappijen zoeken nu slaapplekken voor gestrande reizigers.

Woensdagochtend kwam om kwart over acht het computersysteem waarmee vliegtuigen worden begeleid plat te liggen, waarna backupsystemen werden ingeschakeld. Daardoor daalde de capaciteit van het vliegverkeer op en rondom Schiphol sterk.

Vertraging
Om half vier woensdagmiddag meldde Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat de storing is opgelost, maar ook dat de gevolgen nog de hele dag aanhouden. "Er ontstaan nu geen vertragingen meer door onze systemen," zegt een woordvoerder van LVNL. "Maar de gevolgen van het eerdere oponthoud zullen nog de rest van de dag doorwerken."

Volgens Schiphol bedraagt de gemiddelde vertraging één tot anderhalf uur, maar er zijn al vluchten die meer dan drie uur later dan gepland zullen landen. Een vlucht van het Spaanse Vueling uit Luton arriveerde bijna zes uur te laat.

Ook het oponthoud bij vertrekkende vluchten loopt op. Een Easyjetvlucht naar Milaan die vanochtend om 9.35 had moeten vertrekken, vloog pas om half vijf weg.

Daarnaast zijn voor de komende uren bijna veertig aankomende vluchten en bijna 25 vertrekkende vluchten geannuleerd, naast de vluchten die woensdagochtend al werden geschrapt. Het gaat veelal om vluchten van en naar Europese bestemmingen.

KLM laat weten tot nu 38 vluchten te hebben geschrapt, maar ook Easyjet, Lufthansa, Flybe, TAP en British Airways hebben ingegrepen. Daardoor zijn honderden mensen op Schiphol gestrand. "Het is inmiddels drukker dan gewoonlijk in de terminals," zegt een woordvoerder van de luchthaven. "Maar gelukkig was het vandaag een relatief rustige dag."

Incidententeam
KLM heeft een incidententeam samengesteld om de problemen het hoofd te bieden en reizigers te helpen. "Wij zorgen nu dat getroffen passagiers worden opgevangen en zover mogelijk een alternatief wordt geboden," zegt een woordvoerder. "Maar we regelen inmiddels ook slaapplekken in hotels."

Omdat toestellen overal in Europa zijn gestrand en de bemanning volgens veiligheidsregels niet te lang mag doorwerken, verwacht de maatschappij dat de gevolgen nog lang zullen aanhouden, ook nu de verkeersleidingsproblemen zijn opgelost.

Oorzaak
De exacte oorzaak van de storing wordt nog door LVNL uitgezocht. "Het was een probleem in de hardware van ons verkeersleidingssysteem," zegt de woordvoerder, "waardoor een onderdeel moest worden vervangen. In dat geval moeten we naar een backuop-procedure, waardoor onze capaciteit sterk daalt en vertragingen ontstaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden