Honderd banen weg bij vrachtvervoer Schiphol

Vrachtafhandelaar Menzies gaat op Schiphol ruim honderd medewerkers ontslaan. Het bedrijf ziet geen andere uitweg, nu het in korte tijd twee grote klanten is kwijtgeraakt.

De vrachtafhandeling op Schiphol staat volgens FNV onder druk Beeld anp

Naast vaste medewerkers dreigen volgens vakbond FNV Luchtvaart ook tientallen uitzendkrachten aan de kant te worden gezet. Bij Menzies op schiphol werken 600 mensen, waarvan ruim 400 in de vrachtafhandeling

Menzies, een van de vier grote vrachtafhandelaars op Schiphol, is in korte tijd een groot deel van zijn werk kwijtgeraakt. Etihad Cargo schroefde haar activiteiten op de luchthaven terug en grote klant Airbridge Cargo verloor twee grote opdrachtgevers.

Het ontslag komt op de dag dat FNV Luchtvaart actie voert voor behoud van werkgelegenheid voor de vrachtafhandelingen op Schiphol.

Door de groei in het passagiersvervoer komen vrachtvluchten volgens de bond steeds meer in de knel.

"Op dit moment wordt al gesproken van een teruggang van 15 procent in het aantal vluchten en naar schatting 20 procent in vrachtvolume," zegt Leen van der List van FNV Luchtvaart. Onder meer werkgeversorganisatie EVO-Fenedex trok om die reden eerder al in Den Haag aan de alarmbel.

Vrachtwerknemers
De bond vraagt woensdag, terwijl de Tweede Kamer debatteert over de groei van de luchtvaart, voor behoud en bescherming van vracht activiteiten op Schiphol. Met een delegatie van dertig vrachtwerknemers voert de bond zowel op Schiphol als in Den Haag actie.

"Het vrachtvervoer is belangrijk voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid," zegt Van der List. "We willen dat staatssecretaris Dijksma meer rekening te houden met de bijzondere omstandigheden van het luchtvrachtvervoer.

Voorrang
FNV vindt dat Schiphol ruimte moet blijven bieden voor vluchten met vrachttoestellen, desnoods met voorrang op passagiersverkeer. FNV wil dat er verschillende regels gaan gelden voor passagiers- en vrachtvluchten. "Als dezelfde strenge regels worden aangehouden voor vrachtvervoer als voor personenvervoer krijgt een fors aantal cargobedrijven straks geen slots meer op Schiphol.

Tijdens het Kameroverleg woensdagmiddag pleitte ook D66-kamerlid Rob Jetten voor voorrang van het vrachtverkeer bij de toewijzing van start- en landingsrechten voor vrachtvluchten.

"De hele vrachtafhandeling op Schiphol wordt bedreigd," aldus Menziesmedewerker Harry Koolbergen. bij de manifestatie. "Er zijn steeds minder slots voor vrachtvluchten beschikbaar, terwijl de slots voor personenvluchten flink toenemen. Het vrachtverkeer moet straks uitwijken naar Maastricht of België. Dan zitten wij alleen zonder werk.'

Twee weken geleden, toen de Kamer een delegatie betrokkenen aanhoorde, bood concurrent Maastricht Aachen Airport al aan om vrachtvluchten van Schiphol over te nemen.

Bij Menzies was woensdagmiddag niemand beschikbaar voor een reactie.

Een van de vrachtloodsen op Schiphol Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden