Plus

Hommage aan Hans Dorrestijn bij Kleinkunst Festival

Cabaretier/brombeer Hans Dorrestijn krijgt maandagavond een hommage met vertolkingen door zijn maatje Herman Finkers. 'Zonder de kunst zat hij echt in een gesticht.'

Hans Dorrestijn Beeld Tessa Posthuma de Boer/Lumen

Een zeer begeesterde man ziet Frencken voor zich als ze aan Dorrestijn denkt. "Ik moet ook meteen giechelen. Hij kwam weleens bij ons thuis in Alkmaar en dan gaf hij een hele show in de keuken. Vertellen wat er nu weer was misgegaan. En dat onmiddellijk uitbeelden ook. Het plezier dat Hans heeft in het delen van ellende vind ik heerlijk."

Finkers leerde Dorrestijn eind jaren zeventig kennen in literair café AaBC in Groningen. Ze traden een tijdje samen op. De een voor, de ander na de pauze. "Hans trok in die tijd gemiddeld achttien bezoekers. Ik ook. Als we dat bij elkaar optellen, zitten we al op 36, was de theorie. In de praktijk kwam er vaak helemaal niemand."

Finkers kwam weleens vooraf naar de kleedkamer. "Tegenwoordig is hij meer ontspannen, maar vroeger zat hij daar als Jezus die net de geseling achter de rug had en in afwachting was van zijn kruisiging. Hij mompelde continu: waarom doe ik dit eigenlijk? Dat heb ik hem ook gevraagd. Hans, als je er zo tegenop ziet, waarom stop je er dan niet gewoon mee? Toen zei hij: ik ben wel bang, maar niet laf. Dat vind ik tekenend. Het is een prachtige, innemende man."

Idioterie op het menu
Frencken kreeg ooit schrijfles van Dorrestijn. "Hij heeft me veel geleerd over het ambacht. Zijn belangrijkste advies was om de stuntel te blijven die ik ben. Mezelf niet mooier te maken. Hij herkende zichzelf een beetje in mij en dat vond hij hartstikke leuk, juist omdat ik eruitzag alsof het altijd goed met me ging. Qua uiterlijk lijken we totaal niet op elkaar, maar innerlijk zijn er verdomd veel overeenkomsten. Diep vanbinnen hebben we allebei de overtuiging: o god, het is niks en het wordt ook nooit wat."

In de hommage zingen onder andere Sanne Wallis de Vries, Joke Bruijs en Johan Goossens liedjes van Dorrestijn. "Het wordt een heel mooie avond," zegt Frencken.

"Ik was een beetje bezorgd, want wie anders dan Hans kan die nummers zingen? Ik dacht daarom dat vooral de mooie, bespiegelende liedjes langs zouden komen, maar godzijdank staat er ook behoorlijk wat idioterie op het menu. Het was bij de repetitie interessant om te zien hoe de kleur van zijn werk verandert als iemand anders het vertolkt. Herman bijvoorbeeld maakt de teksten lichter."

Klopt, zegt Finkers: "Ik heb een veel goedgemutstere uitstraling dan Hans, dus dan komt het inderdaad anders over. Hij heeft van lijden kunst gemaakt. Zoals Gerard Reve zei: lijden is niet erg, maar je moet er wel muziek bij maken. Dat is hem goed gelukt, vind ik." Frencken: "Hij heeft zijn lijden op meesterlijke wijze uitgebuit. Zonder de kunst zat hij echt in een gesticht."

Grilligheid als kwaliteit
Dorrestijn heeft vaak moeten horen dat zijn teksten, muziek en pianospel zo grillig zijn. Finkers vindt dat juist een grote kwaliteit. "Hij speelt en zingt zelden precies in de maat. Je wordt elke keer weer verrast en toch klopt het. Voor de hommage heb ik 'K Vind Alles Mooi Vandaag ingestudeerd. Geen enkel couplet heeft hetzelfde aantal regels en de melodie is ook nooit helemaal gelijk. Maar als je het een paar keer zingt, merk je dat het perfect bij de tekst past."

Hij herkent wel iets in die stijl. "Willem Wilmink heeft eens gezegd dat Hans en ik dezelfde kwaal hebben. We schrijven niet al te strak. Maar die grilligheid heeft een functie. Hans werkt volkomen intuïtief. Niet alle lettergrepen tellen, maar wat zing je? Wat vertel je?"

Frencken: "Iedereen kan zich met Hans identificeren. Iedereen heeft een misantroop in zich. Ik vind het schaamteloze ervan ook zo leuk. Hij gooit zijn narigheid gewoon ratsboem op het toneel. Waardoor wij als publiek ook wat minder schaamte voelen voor ons lijden."

AKF Hommage Hans Dorrestijn, DeLaMar, 20 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden