Analyse

Hollywood geselt zichzelf met 'Birdman'

Birdman, een film over Hollywood versus Broadway, werd de grote winnaar van de Oscars 2015. In de sfeer van zelfkritiek die heerste, leek dat geen onlogische keuze.

De cast van Birdman, met rechts Edward Norton, de tegenspeler van hoofdrolspeler Michael Keaton (niet op de foto). De film over een gevallen Hollywoodster was de grote winnaar.Beeld ANP

Het zou de race worden tussen Boyhood en Birdman, en het werd de avond van de Mexicaan Alejandro González Iñárritu. Zijn Birdman won vier Oscars van de negen nominaties, waaronder de grote twee: Beste regie en Beste film. Daarnaast werden ook het camerawerk en het originele scenario bekroond.

Boyhood, door critici lang gezien als de grote kanshebber, ging uiteindelijk met één Oscar naar huis. Patricia Arquette won voor de beste vrouwelijke bijrol, voor haar portret van de moeder van een opgroeiende jongen die door regisseur Richard Link­later over een periode van twaalf jaar wordt gevolgd.

Naast Birdman was The Grand Budapest Hotel van Wes Anderson met vier Oscars de andere grote winnaar, hoewel die prijzen in technische categorieën vielen: Beste kostuums, make-up, production design en muziek.

Met het drietal Boyhood, The Grand Budapest Hotel en Birdman als de opvallendste titels van het prijzenseizoen zijn ook de drie grootste arthousefilms van het jaar genoemd die duidelijk afweken van het gemiddelde Hollywoodaanbod.

En zo werd de Oscaruitreiking 2015 ook een avondje gezellige zelf­geseling waar Hollywood, en de leden van de Academy, het beste gezicht wil laten zien, dat niet door bepaald wordt door het uitmelken van succesformules en filmtitels met vervolgnummers erin.

Deze sfeer van zelfkritiek verklaart misschien ook de grote populariteit van Birdman, een film tenslotte over een acteur die Hollywood van zich afschudt om in de krochten van een Broadwaytheater op zoek naar zijn artistieke identiteit te gaan.

Beste acteur werd de Britse acteur Eddie Redmayne voor zijn virtuoze portret van Stephen Hawking, de gehandicapte natuurkundige. Een van de populairste winnaars van de avond was actrice Julianne Moore, die na vijf nominaties eindelijk won met haar portret van een vrouw die aan alzheimer lijdt in Still Alice.

De Chaneljurk van Julianne Moore
Moore droeg een witte jurk van Chanel, een feit dat haar kleurtechnisch een goede kans gaf, aangezien Hollywood Reporter daags voor de uitreiking had uitgerekend dat 36 procent van de winnaressen de afgelopen tien jaar de Oscar in een witte jurk ontving. En terwijl dit feit op Twitter werd opgemerkt hield Moore, in die typische Oscarmix van triviaal en hooggestemd, het publiek voor dat 'mensen met alzheimer het verdienen om gezien te worden'.

Gastheer Neil Patrick Harris, wiens presentatie goed werd ontvangen, zette de toon van de avond met zijn openingswoorden: 'Tonight, we ­honor Hollywood's best and whitest - excuse me, brightest!' Hiermee wees hij meteen de olifant in de kamer aan: de volledige afwezigheid van enige kleur onder de genomineerde regisseurs en acteurs, en dat in een jaar dat Selma, over Martin Luther King en de burgerrechtenbeweging, wel genomineerd was voor beste film.

Selma kreeg wel een van de momenten van de avond toen John Legend en rapper/acteur Common de genomineerde en uiteindelijk winnende song Glory uit Selma vertolkten en het publiek dit beloonde met een staande ovatie. Veel sterren hielden het niet droog en de camera's zoomden in op de tranen van David Oyelowo, die in de rol van King was genegeerd door de Academy.

Twee Mexicanen op een rij
Er kwamen meer sociale kwesties langs voor het miljoenenpubliek. Winnaar Iñárritu merkte op dat hij al de tweede Mexicaan was, na Alfonso Cuaron voor Gravity, die de Beste regie-Oscar had gewonnen in twee jaar: 'Twee Mexicanen op een rij, dat is verdacht.' Hij vervolgde met een serieuze opmerking over de huidige immigrantengolf, middelpunt van een heftige politiek strijd, waarover hij zei dat deze dezelfde kansen verdiende als de vorige generaties immigranten.

Patricia Arquette gebruikte haar Oscar om deze op te dragen aan 'elke vrouw die een burger en belasting­betaler in dit land heeft gebaard: het is onze tijd om gelijke betaling te krijgen'. Een oproep geaccentueerd door het feit dat Meryl Streep, negentienvoudig Oscar-genomineerd actrice, in het publiek overeind kwam en hard 'Yes! Yes!' riep, ondersteund door haar buurvrouw Jennifer Lopez en door andere actrices. Ook het beeld van de opgetogen Oprah Winfrey die tijdens de genomineerde song Everything Is Awe­some uit The Lego Movies een Oscarbeeldje van legoblokjes in ontvangst nam, werd een online hit. En het maakte Lego in ieder geval het merk met de beste product placement van het jaar.

In de marge van het Amerikaanse filmfeest won Ida van de Pool Pawel Pawlikowski de Oscar voor beste niet-Engelstalige film, na eerder de prijs voor Beste Europese film bij de European Film Awards te hebben gewonnen. Jammer voor het anonieme Academylid die in The Hollywood Reporter verklaarde dat hij op de Russische film Leviathan had gestemd vanwege de mooie poster.

J.K. Simmons speelde de beste bijrol in Whiplash.Beeld afp
Presentator Neil Patrick Harris.Beeld afp
Beste Vrouwelijke Bijrol ging naar Patricia Arquette voor Boyhood.Beeld getty
Alejandro Innarritu (tweede van links), de regisseur van Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance.Beeld ap




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden