Hollandse film komt er, ooit

V.r.n.l. De Amerikaanse acteur Zac Efron, de Australische actrice Nicole Kidman en de Amerikaanse regisseur Lee Daniëls op de rode loper voor de film The Paperboy.Beeld ANP

'Locations shooting Netherlands,' haspelt een Aziatische man die een koffertje achter zich aantrekt. Het meisje achter de balie in het Nederlandse paviljoen kijkt hem niet-begrijpend aan. Een echte vraag blijft uit en de man loopt door.

Wat later lopen twee jongemannen binnen met een stapel dvd's onder hun arm. Ze komen uit de Oekraïne, zeggen ze, en ze zijn op zoek naar iemand die hen meer kan vertellen over filmconservering in Nederland.

Zo gaat het de hele dag door in het Nederlandse paviljoen, een door het Filmfonds en Eye uitgebate stand die uitkijkt op de Middellandse Zee. 'Filmprofessionals van over de hele wereld kunnen er terecht met vragen over de Nederlandse film,' aldus Claudia Landsberger die namens Eye de Nederlandse film in het buitenland promoot. 'En Nederlandse Filmprofessionals kunnen er hun internationale relaties ontvangen,' vult Filmfondsdirecteur Doreen Boonekamp aan.

Aan één van de muren hangen foto's van de vier Nederlandse coproducties die op het festival van Cannes te zien zijn. Het gaat om de kortfilm Waiting for P.O. box van de Syrische, in Amsterdam wonende Bassam Sammy Chekhes, en Villegas van de Argentijn Gonzalo Tobal, die werd gecoproduceerd door Trent.

Daarnaast werden twee mede met bijdragen van het Filmfonds (variërend van 50.000 tot 75.000 euro) tot stand gekomen films uitverkoren voor de prestigieuze Gouden Palm-competitie: Post tenebras lux van de Mexicaanse meesterfilmer Carlos Reygadas en Im nebel van de Oekraïner Sergei Loznitsa.

'Ik moet erg bescheiden zijn over mijn aandeel,' zegt Frans van Gestel van het Amsterdamse productiehuis Topkapi Films, coproducent van Post tenebras lux. 'En toch is het waanzinnig belangrijk. Voor de Nederlandse film in het algemeen en voor mij in het bijzonder. We werken met de besten van de wereld, dat is extreem leerzaam. En zo breiden we ons netwerk uit. Ik heb nu contact met een belangrijke sales agent. Die kan er voor zorgen dat de volgende film van Urszula Antoniak waaraan we nu werken op de stapel films komt die net wat beter bekeken worden. Zo komen we stapje voor stapje dichter bij Cannes.'

Hetzelfde geldt voor Leontine Petit van het Amsterdamse Lemming Film, coproducent van Im nebel en eerder ook al van Loznitsa's My joy. 'Gouden Palmcompetitie' staat goed op je trackrecord. Het zorgt ervoor dat je serieus wordt genomen.'

De aan Lemming verbonden regisseur en scenarioschrijver Marco van Geffen kan erover meepraten. Zijn Het zusje was in 2007 geselecteerd voor de kortfilmcompetitie van Cannes, vorig jaar was zijn speelfilmdebuut Onder ons lang in de race voor een plek in de tweede competitie Un Certain Regard.

Nu is Van Geffen in Cannes om op uitnodiging van het prestigieuze Cinéfondation Atelier te werken aan zijn nieuwste project In jouw naam, het tweede deel van zijn Vinextrilogie met rollen voor Barry Atsma en Elise Schaap. Van Geffen heeft de hele dag afspraken met sales agents, distributeurs en financiers. 'Als je het atelier noemt heb je meteen een gesprek. En iedereen is lyrisch over het script.'

Dat enthousiasme blijkt ook uit de Arteprijs voor het beste L'Atelier-project ter waarde van zesduizend euro, die Van Geffen ontving. "Dat geld is fijn, maar het stempeltje is veel belangrijker. Ik zeg altijd dat je 99 procent kans hebt om niet in Cannes terecht te komen. Jaarlijks is er slechts plek voor een stuk of twintig films. Door Het zusje was mijn kans om in Cannes terecht te komen groter, en ook de prijzen die ik met Onder ons heb gewonnen, helpen mee. Met de selectie voor L'Atelier was de kans dat In jouw naam niet in Cannes terechtkomt al gedaald tot 96 procent, door deze prijs misschien wel 95 procent!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden