Hollandse Brug niet open voor lichte trucks

ZOETERMEER - De Hollandse Brug over het Gooimeer blijft dicht voor alle vrachtverkeer. De rechtbank van Zwolle is niet ingegaan op het verzoek van het bedrijfsleven om de brug open te stellen voor lichte vrachtwagens.De belangenorganisaties EVO, TLN en KNV, de Vereniging Bedrijfskring Almere en VNO-NCW/MKB Flevoland reageren vol ongeloof op de uitspraak. Volgens de rechter ontbreekt een spoedeisend belang.

De organisaties gaan nu voor de zogenoemde bezwarencommissie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hun zaak aankaarten. Ze hopen dat die het verkeersbesluit ongedaan maakt. ''Voorlopig richten we daar onze pijlen op'', zei dinsdag een EVO-woordvoerder.

Volgens de rechter kunnen de bedrijven claims indienen voor geleden financiële schade. Het bedrijfsleven begrijpt niet waarom ondernemers afhankelijk worden gemaakt voor deze dure oplossing, terwijl volgens Rijkswaterstaat (RWS) technisch gezien vrachtwagens tot 20 ton op de brug kunnen worden toegelaten. RWS stelt echter dat handhaving ondoenlijk is.

Daar komt bovenop dat verkeersminister Camiel Eurlings het maximale gewicht van extra lange en zware vrachtwagens verlaagt van 60 naar 50 ton. Volgens EVO en TLN worden de voordelen van deze zogeheten ecocombi voor bijvoorbeeld het milieu teniet gedaan.

De opvallend grote vrachtwagencombinaties zijn 25,25 meter lang. Normale wagens gaan tot 18,75 meter. De ecocombi's worden sinds 2000 getest; ze mogen alleen op snelwegen rijden en van snelweg naar industrieterrein. De bewindsman trekt per 1 november de regels aan met het oog op een veiliger verkeer, schrijft hij de Tweede Kamer.

Volgens EVO en TLN komt het besluit voort uit de angst over de slechte conditie van oudere bruggen, zoals de Hollandse Brug. Die angst is niet terecht, heet het. Ecocombi's hebben meer assen dan gewone combi's waardoor de asdruk lager is en daarmee ook de druk op het wegdek.

De Hollandse Brug is een jaar dicht voor vrachtwagens. Het wegdek is zo sterk gesleten dat het moet worden vernieuwd. In augustus begint het werk, tot het voorjaar van 2008. Eurlings zei half mei dat meer oudere bruggen toe zijn aan extra onderhoud. Volgens de klagers zou hij het tonnagebesluit moeten terugdraaien, en alleen beperkingen kunnen instellen op plekken met te verwachten problemen aan viaducten of bruggen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden