Holland Heineken House krijgt Amsterdams tintje

Het Holland Heineken House, de uitvalsbasis voor Nederlanders tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, is ontworpen door serie-ondernemer Casper Reinders.

Herman Stil
De 'Fanzone' van het Holland House. In het zwembad, normaliter gebruikt door kinderen, komt een drijvende bar. Beeld Heineken
De 'Fanzone' van het Holland House. In het zwembad, normaliter gebruikt door kinderen, komt een drijvende bar.Beeld Heineken

Reinders zet met vaste interieurarchitect Thijs Murre aan de lopende band restaurants en cafés op, van Nacional en Jimmy Woo in de Leidsepleinbuurt tot Lion Noir en Ludwig in de Reguliersbreestraat. Daarnaast baat hij een meubelzaak uit.

Maar een 'feestzaal' voor vierduizend mensen? Dat deden de twee nog niet eerder. "Dit is zo'n eind uit mijn comfortzone," zegt Reinders in Amsterdam. "De dingen die we normaal doen, spreken misschien 20 procent van de mensen aan. Nu moesten we iets doen voor de andere 80 procent."

Het onderkomen voor het Holland House in Rio in de chique buurt Leblon, op een steenworp van Ipanema, kenden ze alleen van foto's. "Maar we hadden meteen het idee van een poolclub uit de jaren zestig, zoals die eruit zou hebben gezien in Rio. Tenminste, zoals wij dachten dat-ie eruit zou moeten zien. Geen idee of ze toen poolclubs hadden in Rio."

Voor vips
De opdracht van Heineken en NOC*NSF was om afwisselende ruimtes te maken. Een restaurant, een vipclub, een koffiebar en de tuin met zwembad. "We wilden zo veel mogelijk interieur uit Brazilië halen in plaats van alles vanuit Nederland te moeten verschepen. We zijn uiteindelijk twee keer vijf dagen met een chauffeur door alle wijken van Rio gereden, op zoek naar meubelmakers en tuincentra."

"Met een paar verschillende meubels hebben we alle ruimtes zo ingericht dat ze hun eigen uitstraling krijgen. In de Olympic Club voor vips staan dezelfde tafels als in koffiebar Bakery Café, maar je herkent ze niet. We moesten het budget slim gebruiken, dat lukt ons zelf meestal niet."

Oranje
De kleur oranje hebben ze zo veel mogelijk gemeden. "Die kleur past helemaal niet bij ons. We hebben het nu heel subtiel gedaan. Heel veel tulpen bij de ingang en binnen een streepje hier en daar. NOC*NSF wilde foto's van sporters; dat hebben we heel subtiel met sepia gedaan. En in plaats van platte logo's is er een Heinekengroene graswand, met ster."

Na ruim twee weken is het evenement voorbij. Reinders: "Ik mag toch echt hopen dat de eigenaar van het gebouw onze inrichting een-op-een overneemt. Zoals het er uitzag, dat kon echt niet."

Koffiebar The Bakery. Al het meubilair is in Brazilië gemaakt. Beeld Heineken
Koffiebar The Bakery. Al het meubilair is in Brazilië gemaakt.Beeld Heineken

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden