Holland Festival 71: sadomasochisme en Bowie

Editie nr. 71 van het Holland Festival staat in het teken van 'grenzen en scheidslijnen'. Uitgekeken wordt naar de Nederlandse première van George Benjamins Lessons in love and violence.

. Beeld anp

Op de 71ste jaargang van het Holland Festival, het belangrijkste festival voor de hogere kunsten in Nederland, wacht de bezoekers tussen 7 juni en 1 juli 36 verschillende voorstellingen op het gebied van opera, theater, dans, concertmuziek, pop, wereldmuziek, beeldende kunst en alle tussenliggende grensgebieden.

"In de muziek bestaan geen grenzen," antwoordde de Amsterdams-Griekse componist Calliope Tsoupaki dinsdag in het Bimhuis bij de presentatie van het festivalprogramma op de vraag van festivalprogrammeur Jochem Valkenburg of haar nieuwe stuk 'een grensoverschrijdend werk zou worden'.

Dat Tsoupaki daarmee meteen het hele festivalthema relativeerde, namen de aanwezigen maar voor lief.

Sadomasochisme
Tsoupaki schrijft haar nieuwe stuk voor het Metropole Orkest plus de Syrische klarinettist ­Kinan Azmeh en trompettist Eric Vloeimans, die ook zullen improviseren.

Andere voorstellingen, die we toch maar grensoverschrijdend zullen noemen, zijn de op­tredens van het Armeense Gurdjieff Ensemble dat samenspeelt met het Syrische ensemble Hewar, het Kronos Kwartet dat een hele dag zal spelen in het Muziekgebouw aan 't IJ, onder meer met het Trio Da Kali uit Mali, en de National Changgeuk Company uit Korea met Trojan Women.

Geestelijk grensoverschrijdend wordt de theatervoorstelling Gesualdo van De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor over de krank­jorume Italiaanse componist en parttime-moordenaar Carlo Gesualdo.

Het voorproefje in het Bimhuis, waarbij de zangers niet alleen zongen, maar zich ook overgaven aan een sadomasochistische act in hun blote nakie, maakte indruk op de aanwezigen.

Zwart-witfilm
Artistiek leider Ruth Mackenzie, die na dit festival vertrekt naar Parijs, waar ze directeur wordt van het Théâtre des Champs-Elysées, kondigde met trots aan dat de Brit George Benjamin dit keer de 'focuscomponist' zal zijn.

Hij komt met vier programma's: de Nederlandse première van zijn nieuwe opera Lessons in love and violence, de hernieuwde kennis­making met zijn meesterlijke opera Written On Skin, waarbij hij zelf het Mahler Chamber Orchestra zal leiden, en Sometime voices, voor stem en orkest.

In Pathé Tuschinski zal hij bovendien live op piano de begeleiding improviseren bij Fritz Langs stille zwart-witfilm uit 1921 Der Müde Tod.

De openingsvoorstelling in de Gashouder van de Westergasfabriek is het multimediale concert Richters patterns met muziek van Morton Feldman en Marcus Schmickler, uitgevoerd door het Duitse Ensemble Musikfabrik, met medewerking van Cappella Amsterdam.

Beeldend kunstenaar Steve McQueen komt met de video-installatie End Credits, over de Amerikaanse activist, zanger en communist Paul Robeson.

David Bowie
Tanztheater Wuppertal Pina Bausch brengt een avondvullende dansproductie van Dimitris Papaioannou (Neues Stück 1) en het Franse gezelschap Compagnie par Terre een choreografie van Anne Nguyen, gebaseerd op Aziatische en Braziliaanse vechtkunst.

In Carré speelt Toneelgroep Amsterdam vijfmaal Ivo van Hoves alom bejubelde Romeinse tragedies.

Het ensemble Stargaze speelt in het Concertgebouw integraal David Bowies laatste plaat Blackstar, maar in nieuwe arrangementen.

In de Proms, vijf korte concerten op één dag in het Concertgebouw, maakt Colin Benders zijn opwachting, met zijn analoge modulaire synthesizer.

In park Frankendael wordt Les Contes d' Hoffmann van De Nationale Opera vertoond op groot scherm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden