Holland Exel ten onder gegaan door wanbeheer

Erik de Vlieger, op papier slechts aandeelhouder, hield zich direct bezig met de gang van zaken bij de maatschappij. Foto ANP

AMSTERDAM - Zakenman Erik de Vlieger, zijn rechterhand Harm Prins en miljonair Niek Sandmann kunnen een schadeclaim verwachten vanwege hun rol bij het faillissement van chartermaatschappij Holland Exel. Volgens de Ondernemingskamer van het Amsterdamse gerechtshof is de maatschappij door wanbeheer ten onder gegaan. Het gerechtshof heeft bijna drie jaar onderzoek gedaan naar het faillissement.

''Op basis van deze uitspraak zal ik bekijken welke betrokken aansprakelijk kunnen worden gesteld,'' zegt curator Wouter Jongepier. Hij denkt hiervoor enkele weken nodig te hebben.

Holland Exel werd in 2002 door De Vlieger, Prins en Sandmann opgezet op de resten van het zoveelste faillissement van Air Holland. In maart 2005 ging de maatschappij failliet, na een maand daarvoor al uitstel van betaling te hebben aangevraagd.

Volgens curator Jongepier was al vrij snel duidelijk dat de problemen te wijten waren aan de chaotische bedrijfsleiding. In de herfst van 2004 diende hij daarom bij de Ondernemingskamer het verzoek in tot een enquête.

Volgens de ondernemingskamer zijn bij Holland Exel de 'elementaire beginselen van verantwoord ondernemerschap' geschonden.'

Aanwijzingen voor financiële malversaties heeft de rechter niet gevonden, de problemen lagen allemaal op het organisatorische vlak. Zo was volstrekt onduidelijk hoe de luchtvaartmaatschappij zich verhield met andere onderdelen van De Vliegers zakenimperium, de Imca Groep.

De Vlieger, op papier slechts aandeelhouder, hield zich direct bezig met de gang van zaken bij de maatschappij. Het management had onvoldoende inzage in de financiële situatie en was niet voldoende gekwalificeerd om het bedrijf te leiden.

Holland Exel werd opgezet met volstrekt onvoldoende kapitaal, waardoor voortdurend de hand opgehouden moest worden bij het moederbedrijf Imca of bij aandeelhouder Sandmann. Die waren op geen enkele wijze juridisch verplicht bij te springen.

De vier miljoen euro die als voorschot waren betaald door reisorganisaties, waren al op voordat Exel ook maar een vliegtuig de lucht in had gekregen en het was duidelijk dat de maatschappij het bedrag nooit snel zou kunnen terugbetalen. Ook was de boekhouding onvolledig.

Over het gedrag van de drie aandeelhouders of andere direct-betrokkenen laat de rechtbank zich niet uit. Aanvankelijk vroeg curator Jongepier de rechtbank ook naar hen onderzoek te doen, maar dat verzoek werd ingetrokken. ''Uit de onderzoeken blijkt onvoldoende wie specifiek wat te verwijten valt.''

Het aansprakelijk stellen van betrokkenen is volgens Jongepier de enige mogelijkheid om nog iets terug te halen uit het faillissement. ''De stand van zaken is nu dat er geen uitkering aan de schuldeisers valt te verwachten.'' (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden