Update

Hogescholen gepikeerd over seksadvertentie

AMSTERDAM - Een aantal hogescholen is woedend over een advertentie in de Studie Introductiegids, die de afgelopen weken verspreid is onder eerstejaars op universiteiten en hogescholen in het hele land. Daarin wordt onder de kop 'Geld verdienen met lullen' gepoogd studentes te werven voor werk achter de webcam.

De uitgever van de introductiegids, de Amsterdamse onderneming Mediadam, is geschrokken van de ophef. Directeur Angelo Grooten erkende dinsdag dat het bedrijf een inschattingsfout heeft gemaakt. Hij heeft er naar eigen zeggen ''geen moment bij stilgestaan'' dat de gids ook zou worden uitgedeeld aan minderjarigen.

De Hogeschool Leiden denkt na over mogelijke stappen tegen Mediadam, zo valt te lezen op de website. Ook de Avans Hogeschool in Breda distantieert zich in een verklaring nadrukkelijk van de advertentie. Mediadam heeft ook klachten ontvangen van de Hogescholen voor de Kunsten in Amsterdam en Utrecht.

Mediadam benadrukt dat de onderwijsinstellingen zelf geen invloed hebben gehad op de inhoud van de introductiegids. Wel helpen zij actief mee aan de verspreiding en staan hun logo's op de omslag, waardoor volgens het bedrijf de indruk kan zijn ontstaan dat zij de opdrachtgevers van de uitgave zijn.

Volgens Grooten zal het zeker geen tweede keer gebeuren dat zo'n advertentie in de introductiegids komt te staan. Hij verwacht niet dat hogescholen en universiteiten in de kwestie aanleiding zien hun samenwerking met Mediadam te staken. ''Wij hebben hiervoor acht jaar lang prettig met hen samengewerkt'', aldus de directeur. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden