Hoge brandstofprijs zet Air France KLM op verlies

Air France-KLM directeur Jean-Cyril Spinetta © afp Beeld
Air France-KLM directeur Jean-Cyril Spinetta © afp

Luchtvaartgroep Air France KLM heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar 2011 een verlies behaald van 183 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog ruim een miljard verdiend, maar daarin zat de uitzonderlijke opbrengst van de verkoop van een belang in reserveringssysteem Amadeus. De omzet steeg tussen april en september ruim 5 procent naar 13 miljard euro.

In het tweede kwartaal was er een mager winstje van veertien miljoen euro.

De luchtvaartgigant heeft vooral te kampen met torenhoge brandstofkosten en een tegenvallende dollarkoers. KLM en Air France wisten - afgezien van dollareffecten - in het passagiersvervoer opmerkelijk te verbeteren, ondanks de crisis, de tsunamiramp in Japan en onlusten in Noord-Afrika en Ivoorkust.

Brandstofrekening
Maar de groei werd voor driekwart opgesoupeerd door de met 15 procent gestegen brandstofkosten. Dit boekjaar verwacht Air France KLM negen miljard euro uit te geven aan kerosine, een record. Volgend jaar zal dat tien miljard zijn. De scherpe groei van de brandstofrekening, doet al onze prestaties teniet, aldus financieel topman Philippe Calavia.

Verder stegen de loonkosten 3 procent en een staking bij Air France leverde een schadepost op van 23 miljoen euro.

Daarnaast maakt de maatschappij maakte verlies op het vrachtvervoer van 37 miljoen euro. Het heeft onze volle aandacht, aldus de financieel topman. Als de vrachtmarkt in zwaar weer blijft, dan zullen we er niet voor terugdeinzen de capaciteit van vrachtvliegtuigen en combitoestellen verder te verlagen."

Saneringsplannen
Air France KLM zal in de eerste drie maanden van 2012 nieuwe saneringsplannen vormgeven. We moeten zo snel mogelijk, specifiek bij Air France, verdere kostenbesparingen doorvoeren, aldus topman Jean Cyril Spinetta. Dit kalenderjaar zullen we met verlies beëindigen, vanwege het onzekere economische klimaat en de hoge olieprijs. We kunnen daarover niet tevreden zijn. Het besparingsdoel voor dit jaar wordt verhoogd naar 540 miljoen euro.

Daarbij zal vooral worden gekeken naar het verhogen van de productiviteit van de vluchten op korte- en middellange afstand en naar de regionale dochters als Cityjet. Spinetta voorziet vooralsnog geen gevolgen voor de werkgelegenheid, een angst die vooral bij Air France heerst.

De plannen om Air France en KLM verder te integreren, worden onverkort doorgezet. De groep komt daarbij volledig los te staan van de individuele maatschappijen. Volgende week al wordt de nieuwe samenstelling van de bedrijfstop vastgesteld.

'We moeten bij Air France KLM meer staffuncties integreren,' zegt KLM-topman Peter Hartman, die berichten dat de fusie op springen staat naar de fabeltjeskrant verwijst. 'De zeggenschap zal gedeeld blijven. 80 procent van het personeel van dit bedrijf zal nooit iets te maken krijgen met integratie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden