Plus

Hoewel ontroerend riekt het slot van documentaire Rebels naar sensantiezucht

De Noorse documentaire volgt een groep Noorse jongeren en hun coaches die ze aan een baan moeten helpen. Maar de jongeren doen niet altijd even vrolijk mee en waar liggen de grenzen van hun coaches?

Deze Noorse twintigers moeten aan een baantje worden geholpen Beeld -
Deze Noorse twintigers moeten aan een baantje worden geholpenBeeld -

De Noorse twintigers die in Rebels aan een baan moeten worden geholpen, hangen aan een dun draadje boven de maatschappelijke afgrond. In het beste geval zijn ze stronteigenwijs, veel vaker extreem onzeker of erg driftig. Sommigen hebben al een kind, anderen komen vers uit de gevangenis.

Waar te beginnen
De coaches stellen zichzelf tot doel om over iedereen een rapportje te maken met positieve eigenschappen. Aan het eind van het project gebruiken ze dat rapport om de kandidaten aan te bevelen bij een bedrijf. Het hoeft geen wereldbaan te zijn, als die maar geld en dus zelfstandigheid oplevert.

Maar waar begin je als iemand zich tijdens een praatje over lichaamshouding eens lekker uitrekt en een flinke gaap laat ontsnappen? Als iemand op zijn 25ste nog twijfelt tussen psycholoog en chef-kok? Of als iemand eigenlijk alleen superster wil worden, 'maakt niet uit met wat'?

Opbloeien
Deze documentaire gaat net zozeer over de coaches als over de jongeren. Het blijkt erg moeilijk om een balans te vinden tussen de wens om te helpen en de noodzaak om grenzen te stellen. Een leraar natuurkunde vertelt dat hij een leerling eens een heel hoog cijfer gaf, terwijl ze niets van het vak begreep. Dat deed hij omdat het meisje altijd had gehoord dat ze niets kon en tijdens zijn lessen voor het eerst opbloeide.

Was dat oneerlijk ten opzichte van anderen? Of besefte die leraar dat zijn steuntje in de rug haar leven kon redden? Sommige jongeren schreeuwen moord en brand en lijken niet te snappen dat zijn verhaal ook over hén gaat.

Rebels is grappig en ontroerend, maar vraagt niet per se om een bioscooprelease. Halverwege laat Kari Anne Moe enkele personages bovendien keihard vallen om zich bijna exclusief op de onvoorspelbare Jan Olav te richten. Dat riekt naar sensatiezucht. Agressieve jongens zijn blijkbaar toch interessanter dan depressieve meisjes.

Rebels

Regie Kari Anne Moe
Te zien in De Balie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden