PlusPS

Hoe zit het met garantie op elektronica?

Elektronica kost vaak nogal wat. Dan wil je wel dat het een tijd meegaat. Koop je dan garantie bij of niet, wat is wijsheid?

Rob Nijman
Laat toezeggingen over die levensduur als het even kan bij aankoop vastleggen Beeld Vijselaar en Sixma
Laat toezeggingen over die levensduur als het even kan bij aankoop vastleggenBeeld Vijselaar en Sixma

In de elektronicazaak valt de keuze na veel wikken en wegen op een laptop van 800 euro. En dan, bij het opmaken van de aankoopbon, volgt de onvermijdelijke vraag: "Wilt u er extra garantie bij?"

Voor 'maar' 120 euro extra ben je er drie jaar van verzekerd dat je geen gedoe hebt als ie het begeeft. Doen of niet?

Een paar jaar verlegen voor tien à vijftien procent van de aanschafprijs is wel zo verstandig, toch? Maar hé, zit er dan geen garantie op als je er zo mee de deur uitloopt? De vragen en antwoorden op een rij.

1. Wettelijke garantie heb je altijd

Natuurlijk zit er al garantie op. Twee soorten zelfs: de wettelijke garantie en de fabrieks- of verkopersgarantie. De wettelijke garantie houdt in dat je altijd recht hebt op reparatie, vervanging of geld terug als een product niet naar behoren functioneert. Als koper heb je recht op een 'deugdelijk product', dat je een bepaalde tijd zonder problemen moet kunnen ­gebruiken waarvoor het is bedoeld.

Wat deugdelijk is, dat verschilt per product. Van een waterkoker mag je niet verwachten dat ie het zes meter onder de zeespiegel ook doet, maar van een duikhorloge wel.

Een product is ondeugdelijk als het is beschadigd, niet of ­onvoldoende functioneert of incompleet is. Heb je die keuken- machine gebruikt zoals in de handleiding beschreven, maar vertoont ie toch kuren? Dan heb je recht op reparatie, een nieuw product of je geld terug.

Maar gaat het apparaat kapot door je eigen toedoen, dan geldt de wettelijke garantie niet. Als de plakkerige toetsen van je nieuwe laptop niet goed meer aanslaan omdat er cola overheen is gegaan, kun je op deze garantie geen aanspraak maken. Garantie heeft betrekking op een defect binnen de gebruiksvoorwaarden van het product.

2. Hoe lang moet een apparaat het zonder problemen doen?

Dat hangt van het apparaat af. Er bestaat in Nederland geen vaste termijn voor wettelijke garantie, omdat de levensduur per product verschilt. Een verkoper kan je zo vertellen hoe lang een aankoop mee zou moeten gaan. Laat toezeggingen over die levensduur als het even kan bij aankoop vastleggen.

Geen enkel apparaat gaat eindeloos mee, dus het is goed om een redelijke verwachting zwart-op-wit te hebben.

In elk geval is er wel een vaste termijn voor de bewijslast: zes maanden. Als binnen een half jaar een mankement optreedt, gaat de wet ervan uit dat het product niet deugt. Als de verkoper meent dat het euvel het gevolg is van verkeerd gebruik, zal hij dat moeten zien aan te tonen.

Na die zes maanden moet je als kóper aantonen dat het probleem niet jouw schuld is om op de wettelijke garantie aanspraak te kunnen maken. Die bewijslast geldt niet als een product nog onder de fabrieks- of verkopersgarantie valt.

3. Wat heb je aan de fabrieksgarantie?

De fabrieks- of verkopersgarantie wordt standaard bij een product geleverd en is een aanvulling op de wettelijke ­garantie. Een verlenging waarin je zonder discussie met
een defect product bij het verkooppunt terecht kunt.

Voor deze garantie geldt wel een vaste termijn, bepaald door de fabrikant of verkoper. Bijvoorbeeld één jaar. Binnen die periode hoef je niet aan te tonen dat het mankement niet je eigen schuld is. Doet een probleem zich na dat jaar voor, dan kun je je nog steeds beroepen op de wettelijke garantie. Maar dan moet je weer wél kunnen aantonen dat het defect niet jouw schuld is.

4. Ga terug naar de verkoper, niet de fabrikant.

Als een apparaat het niet goed (meer) doet, ga dan altijd eerst naar het verkooppunt, want daar heb je een koopovereenkomst gesloten. De verkoper moet voor de oplossing zorgen, niet de fabrikant.

Weigert een winkelier een verzoek tot reparatie omdat de ­garantie is verlopen, dan is dat in veel gevallen nog geen einde verhaal. Waar het dan om draait, is of de economische levens- duur van een product dat (buiten jouw schuld) defect is geraakt al is verstreken. Is dat niet het geval, dan mag je verwachten dat het wordt hersteld of vervangen.

Op consuwijzer.nl/elektronica/garantie/extra-garantie-bijkopen vind je voorbeeldbrieven om een verkoper schriftelijk om herstel of vervanging te verzoeken als je daar binnen de wettelijke garantie recht op meent te hebben.

Houdt de winkelier voet bij stuk, benader dan Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt.

5. O ja, er liggen ook nog wat polissen in de la.

Je zult het misschien niet direct bedenken als je met die laptop in de winkel staat, maar wellicht heb je ook nog een verzekering lopen die wat risico's afdekt. Een standaard ­inboedelverzekering kan al uitkomst bieden bij bijvoorbeeld diefstal of schade bij inbraak. Maar de allriskvariant dekt ook ongevalletjes in huis. Aanvullend heb je ook nog de buitens­huisdekking, voor spullen die je vrijwel altijd bij je hebt en dus ook ergens anders kapot kunnen gaan, zoals je smartphone of die nieuwe laptop.

Loop daarom voordat je een nieuw apparaat koopt goed je polis(sen) na om te bepalen in hoeverre je in geval van malheur al op een bestaande verzekering kunt leunen.

6. Zo'n bijkoopgarantie, wat biedt die extra?

Goed, je hebt dus de wettelijke garantie en de fabrieks­garantie, en wellicht een uitgebreide inboedelverzekering.

En dan komt die verkoper nog met een bijkoopgarantie voor de laptop aan. Dat kan nog steeds handig zijn. Het gaat er maar om wat die nog meer te bieden heeft. Bijvoorbeeld als er een schadeverzekering aan gekoppeld is. In veel gevallen heb je dan met je kleverige toetsen wel recht op reparatie. Of als je hem hebt laten vallen.

In de praktijk wordt bijkoopgarantie vaak aangeboden met de belofte van jarenlang kosteloze reparatie of vervanging. Geen lastige discussies of formele verzoeken, met een garantie­bewijs in de hand gaan ze vaak direct aan de slag.

Stel, de laptop begeeft het na vier jaar. Dat is te snel, maar de verkoper staat dan in zijn recht om hem slechts tegen dagwaarde te vergoeden. Onder een goede bijkoopgarantie ben je echter verzekerd van de nieuwprijs.

7. Doen of niet?

De afweging is als bij elke andere vorm van verzekering: biedt de extra garantie afgezet tegen de kosten voldoende voordelen? Wat is de kans op een defect? Zijn er risico's die je niet wilt of kunt dragen? Uiteindelijk is dat een persoonlijk afweging.

Heb je achteraf spijt van een 'doe maar', dan bieden diverse winkels wel de mogelijkheid binnen 14 dagen de bijkoop­garantie ongedaan te maken. Dat hangt af van hun ruilvoorwaarden. Bij online aankopen heb je zelfs standaard het recht om binnen twee weken van de bijkoopgarantie af te zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden