Plus

Hoe toeristen worden gelokt naar de Amsterdam neighbourhoods

Om de traditionele paasdrukte te bestrijden zou Amsterdam Marketing er dit weekend serieus werk van maken: spreiding van toeristen over de stad. Op naar de altijd gezellige Jan Evertsenstraat.

Toeristen op de Dam. Beeld anp

Het is nog vroeg in de ochtend als over het Damrak en de aanpalende Wallen alweer het geruststellende geruis van rolkoffertjes klinkt. Het is koud en nat. Niettemin vormen zich in de Nieuwebrugsteeg lange rijen voor de Omeletterie en de pannenkoekenwinkel. Het Van Goghmuseum is al uitverkocht. Pasen in Amsterdam.

Amsterdam Marketing kondigde vorige week een waar offensief aan om de toeristen over de stad te verspreiden. Het bureau heeft het zwaar, nu tot in politiek Den Haag stemmen opgaan om subsidies voor Amsterdampromotie te stoppen. Zonder reclame verzuipt de stad al in zijn bezoekers. "Alle kantoren worden volledig bezet," kondigde een woordvoerder voor de feestdagen aan. "Vanuit daar proberen we toeristen buiten de gebaande paden te leiden."

'Swingend Zuidoost'
Gebaande paden, dat zijn: de rondvaartboot, het Red Light District, de Kalverstraat en het Museumplein. Niet gebaande paden, dat zijn: 'de gezellige Jan Eef', waar 'hippe conceptstores, Turkse winkeltjes, groenteboeren en bakkers elkaar prettig afwisselen' of 'het swingende Zuidoost', niet alleen 'mega', maar ook 'multi'.

Toch maar eens een kijkje nemen in het I amsterdam Visitor Centre op het Stationsplein. Hoe zou zoiets in zijn werk gaan? Zorgvuldig staan ze in een kastje uitgestald, netjes uit de loop: kleurige brochures over de Flowers of Amsterdam (van Keukenhof tot Olmenhorst), Castles and Gardens (van Pampus en het Muiderslot tot Naarden Vesting), Old Holland (Zaanse Schans, Volendam en Marken), Authentic Haarlem en New Land (Almere en Batavia Stad).

Daartussenin het pièce de résistance: Amsterdam neighbourhoods, een vrolijk boekje over wat er óók in Amsterdam te doen is. Een Italiaanse familie meldt zich. Ze zijn al vier dagen in de stad en hebben alles al zo'n beetje gezien. Alles? Ook de Pijp? 'Een ontmoetingsplaats voor kunstenaars, studenten en vrije geesten', de 'bruisende multiculturele buurt met zijn veelheid aan authentieke restaurants en gezellige cafés'?

Stadsdeel West, 'dat sneller hip en happening wordt dan je Bos en Lommer kan zeggen'? Gefronste wenkbrauwen. "Kunt u mij vertellen waar het Scheepvaartmuseum is?" Achter de balie van het toerismebureau is het business as usual: de verkoop van de I amsterdam city card, de handige toegangskaart tot alles wat Amsterdam nog altijd tot een topattractie maakt in de wereld: musea en de grachten.

Koud en nat
Miguel Amores en Miriam Villemedina uit Spanje melden zich. Ze zijn al twee dagen in de stad. Waar zijn ze geweest? Zaanse Schans. Check! Edam en Volendam. Check! Maar de buitenwijken van de stad? "Als toerist wil je ik toch het liefst in het centrum blijven," zegt Villemedina. Niemand die ze er trouwens op heeft gewezen dat het ook anders kan.

Op het Centraal Station bevindt zich de I amsterdam Store, voor de betere souvenirs en de handigste tips. Voor een groot display over de 'Amsterdam neighbourhoods' staan twee verkopers achter hun strakke desk. Amsterdam neighbourhoods? Nee, daar hebben ze nou nooit van gehoord. Toeristen spreiden? "Misschien dat u het eens hogerop in de organisatie kunt proberen." Gelukkig: het was dit weekend koud en nat in de stad. Daar kan geen offensief tegenop.

Drukte op Eerste Paasdag voor het Rijksmuseum. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden