Plus

Hoe sportschoolbedrijf Basic-Fit zo groot kon worden

Sportschoolbedrijf Basic-Fit, bekend om zijn lage prijzen en irritante slogan 'Kom op nou', stapt mogelijk dit jaar naar de beurs. Het bedrijf moet liefst 1 miljard euro opleveren. Hoe Basic-Fit zo groot kon worden.

Zou Dirk Brevé, de oprichter van Basic-Fit, zich voor zijn hoofd hebben geslagen toen hij het nieuws hoorde? De ondernemer verkocht zes jaar geleden zijn keten, die straks voor wellicht één miljard euro over de toonbank vliegt.

Maar nee, Brevé neemt ontspannen zijn telefoon op. "Heel mooi nieuws. Dit is altijd het plan geweest." Brevé keek het succes af van de oosterburen waar in 2007 de lowbudgetsportscholen als paddenstoelen uit de grond schoten. In die tijd bezat de ondernemer uit Oostzaan al tien sportscholen, maar allemaal in het middensegment.

36 in drie jaar
Abonnementjes onder de 20 euro per maand waren uniek. "Ik ben in Duitsland gaan kijken en wist gelijk dat het een succes zou worden," blikt hij terug. Zijn eerste budgetclub, Basic-Fit, werd datzelfde jaar nog een feit. In het pand in Amsterdam-Noord was het direct volle bak.

Elke maand volgde een nieuwe vestiging, 36 in drie jaar tijd, tot Brevé de boel in 2010 verkocht aan marktleider HealthCity. Achter deze luxe fitnessketen zaten twee oud-tennisprofs, René Moos en Eric Wilborts, die tijdens hun jeugd tevergeefs probeerden door te breken in de VS.

Pasje uitlenen
Het duo bouwde Basic-Fit de afgelopen jaren razendsnel uit met een miljoen leden, van wie de helft in Nederland. In totaal zijn er bijna 300 budgetclubs met 140 vestigingen in Nederland en vele tientallen in België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje.

Basic-Fit dankt zijn populariteit aan de lage prijs, nu 17,99 euro per maand. Anders dan de meeste sportscholen kunnen klanten hun pasje uitlenen aan vrienden of na een maand sporten de brui eraan geven, zonder vast te zitten aan een duur jaarabonnement.

Het succes zit ook in de grote volumes. Een vestiging van Basic-Fit moet minimaal 1500 vierkante meter groot zijn en gemiddeld zo'n 2500 leden aankunnen. Ofwel: de prijsvechter moet het hebben van volle zalen, anders lijdt het bedrijf verlies.

Tatjana in de campagne van Basic Fit.Beeld Basic Fit

Andere kindje
Om de kosten te drukken, zijn de fitnesshallen simpel ingericht. Geen zwembaden, sauna's of zonnebanken. Een handdoek moet je zelf maar meenemen. De instructies voor de groepslessen worden op grote schermen geprojecteerd, zodat er geen dure trainer nodig is. Wil je toch een persoonlijk begeleider, dan betaal je daar extra voor.

Voor luxe moet je bij het andere kindje zijn: HealthCity, de keten waar klanten ook kunnen tennissen, skiën of hun kroost kunnen droppen in de kinderopvang. Ook pr-technisch pakte het ondernemersduo het slim aan. Het tweetal strikte Tatjana Simic voor tv-spotjes en bedacht een slogan ('kom op, kom op, kom op nouuuuu') die niet meer uit je hoofd gaat.

Action
Basic-Fit is sinds 2013 voor 55 procent in handen van 3i, de Britse investeringsmaatschappij die ook achter winkelketen Action zit. 3i wil dit jaar met Basic-Fit naar de beurs, meldde financieel persbureau Bloomberg deze week op basis van informatie van ingewijden. De waarde van de fitnessketen zou circa één miljard euro moeten bedragen, inclusief schuld.

Oprichter Dirk Brevé kijkt hier niet van op. "Ik verwacht dat Basic-Fit hierna alleen nog maar groter zal worden. De gang naar de beurs is altijd het plan geweest, maar ik was zelf niet in staat om het bedrijf zo groot te maken. Ten tijde van de overname was HealthCity een veel grotere organisatie, die steun kreeg van een investeerder. Ik heb alles met eigen centen opgebouwd."

Brevé bestiert nog altijd twee andere fitnessketens en drie kinderspeelparadijzen, ondanks zijn leeftijd van 72 jaar. Hij houdt niet van stilzitten, vertelt hij. Maar toch. Heeft hij dan helemaal geen spijt van de verkoop, nu zijn bedrijf één miljard waard is? Hij grinnikt. "Ik ben heel tevreden met de deal die ik destijds gemaakt heb." Hoeveel geld hij voor zijn zaak kreeg, zegt hij niet, maar: "Geloof me, ik heb echt geen klagen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden