Hoe onderhoudsmonteurs van KLM een cokelijn runden

Onderhoudsmonteurs van KLM probeerden cocaïne in te voeren vanuit de Antillen - verstopt in verborgen ruimtes in vliegtuigen. Het werd een fiasco. 

Drie onderhoudsmonteurs van KLMzouden gezien de aard van hun werk alle tijd krijgen ongestoord pakketten cocaïne uit de geheime bergplaatsen te halen.Beeld anp

Het plan oogde kinderlijk eenvoudig, de uitvoering werd een tragikomedie. Drie onderhoudsmonteurs van KLM, werkzaam in hangars 11 en 14 op Schiphol-Oost, zouden gezien de aard van hun werk alle tijd krijgen ongestoord pakketten cocaïne uit de geheime bergplaatsen te halen in de vliegtuigen die ze een etmaal onder handen kregen voor onderhoud.

Weken tevoren stuurden ze via hun tussenpersonen kopieën of foto's van onderhoudsschema's naar hun medeverdachten. Ze belden en pingden volop in geheimtaal, opdat hun contacten op de Antillen wisten in welk vliegtuig ze op welke plekken cocaïne moesten verstoppen. Onder vloeren; onder dekens in één van de vrachtruimen; bij de zuurstofflessen.

De 'kisten' kregen in de codetaal vrouwennamen waarvan de eerste letter overeenkwam met de laatste letter van het registratienummer.

'De valse mensen'
In weinig verheffende conversaties die de recherche uitwerkte nadat die op grond van tips een onderzoek was begonnen, was 'de reet' een vrachtruim, 'de smoel' de neus van het vliegtuig en 'de schuur' de hangar. De douane: 'de valse mensen'.

'Zodra de hoer de kans krijgt de benen te spreiden, krijgt ze een pik.'
Bedoeld werd dat de 'collega's' op de Antillen op de aangegeven dag de drugs in het uitverkoren vliegtuig zouden verstoppen, waarna dat snel na de landing op Schiphol naar hangar 14 of 11 zou worden geloodst: recht in de armen van de monteurs.

'President-directeur' John R. (57) uit hangar 14 coördineerde met een handlanger buiten het vliegveld de drugsimport; twee monteurs uit hangar 11 en familieleden van R. verleenden hand- en spandiensten.

Nog geen euro
Aan de (ping)gesprekken vanaf het najaar van 2013 is de aanvankelijke hoop af te lezen, die gaandeweg in wanhoop omslaat. Lijken eerst de gouden bergen voor het afgraven te liggen, stap voor stap gaat het mis.

Het is 'slecht weer' of 'de zee is vol', luiden berichten van overzee: het is te link de drugs te verstoppen. Te veel getuigen. Vergissingen over data leiden mislukking in of de mannen op de Antillen klagen over geldgebrek.
Een verdachte klaagt dat hij 'met sinterklaas met een lege schoen' zat, maar hoopt rond nieuwjaar 'pekelé te eten' (een Caribisch visgerecht met gezouten kabeljauw in de hoofdrol). 2013 gaat in 2014 over zonder drugs.

Het drugsteam van marechaussee, douane en Fiod kan met gemak de vliegtuigen aan de besproken codes koppelen, maar steeds komen die zonder drugs aan. Als arrestatieteams de verdachten in 2014 van hun bed lichten, hebben ze nog geen euro binnengehaald.

'Waardeloze organisatie'
Eén van de verdachte monteurs die zijn rol bekent, duidt het treffend: hun criminele organisatie was een waardeloze organisatie. De rechtbank neemt die kwalificatie over, maar voegt toe: 'Ook een waardeloze organisatie is een organisatie.'

John R., die driekwart jaar werkte aan zijn drugslijn, krijgt tweeënhalf jaar cel, net zoals zijn belangrijkste handlanger, de link naar de Antillen. R. krijgt zo een half jaar minder straf dan justitie had gevorderd, ook omdat hij zijn baan bij KLM na veertien jaar kwijt is. De andere vijf verdachten krijgen één tot twee jaar cel of, in één geval, een werkstraf van 240 uur plus een voorwaardelijke celstraf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden