Plus

Hoe maakte Frank B. 'fiscale wereldburgers' van dj's?

Fiscalist Frank B. zorgde met ingewikkelde constructies dat jonge Nederlandse dj's, artiesten en modellen 'fiscale wereldburgers' werden. Hoe ging hij te werk?

Beeld Sjoukje Bierma

Als dj Headhunterz brengt Willem Rebergen (32) menigten over de hele wereld in vervoering. Met zijn hardstyle, keiharde elektronische dansmuziek met stampende beats, geeft hij wereldwijd honderden optredens per jaar.

Een clubavond in Ibiza, een festival in Tokio, een privéfeestje in Istanboel en tussendoor nummers opnemen in de studio in Los Angeles.

Voor zijn diensten krijgt Rebergen, geboren in Veenendaal, een vorstelijk gage: dj's van zijn statuur krijgen tot tienduizenden euro's voor een avondje draaien. Tel daarbij op sponsordeals en inkomsten van Spotify en iTunes en je hoeft geen topfiscalist te zijn om uit te rekenen dat dj Headhunterz grootverdiener is.

Waar je wél een topfiscalist voor moet zijn: die wereldwijd verkregen inkomsten een beetje aantrekkelijk in de boeken noteren.

Gelukkig is daar Frank B. (58), dé Nederlandse kenner van de regels die gelden voor de jonge, globetrottende grootverdieners.

B. doet de financiën van Linda de Mol en managet de vermogens van dj Tiësto en Afrojack, de absolute sterren van de dancewereld.

Maar deze week deed de Fiod invallen bij B., omdat justitie denkt dat hij illegale constructies heeft opgezet. Daarbij zou hij valsheid in geschrifte hebben gepleegd. Hij zou artiesten op papier hebben laten verhuizen naar het buitenland.

Volgens de Fiod was sprake van een schijnconstructie, bedoeld om miljoenen buiten bereik van de Belastingdienst te houden.

Fiscaal wereldburger
De dj's en topmodellen in B.'s klantenkring zijn zonder uitzondering zeer succesvol, maar ze zijn ook jong en onervaren. Opdrachtgevers die hen inhuren, hanteren doorgaans allerlei fiscale voorwaarden, dus de jonge talenten hebben een kundige adviseur nodig.

Een aantal betrokkenen die door B. zijn geadviseerd, vertellen hun verhaal, maar met uitzondering van dj Rebergen willen zij niet met hun naam in Het Parool.

In 2012 komt Rebergen met B. in contact.

Michiel van Kleef is de stiefvader en manager van Rebergen: "B.'s filosofie is om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de internationale wetgeving biedt. Het was materie waar hij zich duidelijk helemaal in thuisvoelde. We werden platgegooid met informatie en hij schermde met grote namen van collega-dj's voor wie hij deze constructies had bedacht."

Ook anderen vertellen over lange vergadersessies, waarin B. op flip-overs en met stift in de hand uittekent hoe inkomsten en vermogen aantrekkelijk over de wereld zijn te verdelen. Doel is 'fiscaal wereldburger' worden: iemand die niet in één land belastingplichtig is. Waarom zou je in Nederland belasting moeten betalen als je wereldwijd geld verdient?

Om zo'n fiscale wereldburger te worden is het noodzakelijk niet in Nederland ingeschreven te staan. De cliënt, zo zou B. adviseren, moet naar het buitenland vertrekken en zoveel mogelijk banden doorsnijden: geen telefoon- of sportschoolabonnement, koophuis of bankrekening.

Pleitbaar standpunt
Betrokkenen vertellen dat B. constructies verzint om royalties, portretrechten en inkomsten te stallen in vennootschappen op Cyprus en de Kanaaleilanden, waar medewerkers van plaatselijke trustkantoren de bedrijfjes besturen. Tussen al die entiteiten onderling gelden contracten en lopen geldstromen.

B. heeft uitstekende contacten bij de grote internationale banken en regelt voor zijn cliënten creditcards met hoge limieten. Ook hypotheken zijn geen probleem: de banken willen graag deze beroemdheden als cliënt.

Het wekt vertrouwen dat B. - dan nog - in dienst is van grote kantoren als PricewaterhouseCoopers, Greenberg Traurig en Certa Legal.

Van Kleef: "Doordat we in zee gingen met een kantoor van naam en faam hadden we een goed gevoel." B. drukt hen op het hart dat alles legaal is. Als de fiscus ooit vragen stelt, is sprake van 'een pleitbaar standpunt', herhaalt B. telkens.

Uurtarief van 400 euro
De praktijk is weerbarstiger. Rondom Rebergen bestaat een netwerk van vennootschappen en bankrekeningen, maar eenvoudige uitgaven kan hij niet doen.

Bij Albert Heijn werkt zijn creditcard niet. Zijn moeder moet rekeningen betalen omdat het vanuit Cyprus lastig bankieren is. Fiscalist B. biedt volgens de dj aan diens persoonlijke financiën 'tijdens Studio Sport' te regelen. Het stelt niet gerust.

Van Kleef: "We spraken indringend met Frank. We hadden er geen goed gevoel bij. Maar hij zei: maak je geen zorgen."

Andere betrokkenen vertellen dat de constructies zó ingewikkeld zijn, met soms 'twintig tot dertig' bankrekeningen, dat zij voortdurend hulp nodig hebben. Intussen lopen de declaraties op: B. hanteert een uurtarief van 400 euro.

Naheffingen
Het leidt tot conflicten tussen B. en zijn klanten. Fotomodel Lonneke Engel dient in 2009 een tuchtklacht in tegen B., nadat er blauwe enveloppen met forse naheffingen bij haar binnenkomen. De tuchtklacht wordt uiteindelijk van tafel geveegd, maar ook andere klanten beklagen zich. De grote advocatenkantoren waar B. dan werkt, reageren duidelijk: zij zijn niet van zins op te draaien voor de kosten.

In 2015 vinden Rebergen en zijn team het genoeg. Ze ontdekken naar eigen zeggen dat B. de Nederlandse fiscus moedwillig een verkeerde voorstelling van zaken geeft over de woonplaats van de dj.

Het management van Rebergen ontmantelt de opgetuigde constructie en meldt zich bij de Belastingdienst, die forse naheffingen oplegt. De dj eist inmiddels tonnen van B. en advocatenkantoren Greenberg Traurig en Certa Legal.

Frank B. wil op dit verhaal niet reageren. In een persverklaring zegt hij zich 'op geen enkele wijze te herkennen in enige verdenking.'

'Het OM stelt dat miljoenen euro's buiten het zicht van de Nederlandse autoriteiten zouden zijn gestald. Het OM lijkt te miskennen dat Nederlandse autoriteiten niets te maken hebben met vermogens in het buitenland als de betrokken personen in het buitenland wonen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden