Plus

Hoe komt hotelier City ID aan de mooiste locaties in de stad?

Hoe komt een Amsterdamse nieuwkomer aan de mooiste beschikbare plekjes in de stad? Hotelier City ID opent straks de deuren aan het Stadionplein én de Houthavens.

Impressie van shortstayhotel Boot & Co in de Houthavens. Beeld IQN Architecten

Elke zaterdagochtend puzzelde het team van City ID Group met adviseurs, vastgoedpartijen en architecten aan de hamvraag: hoe kan een kleine Amsterdamse appartementenhotelier zich ontfermen over de mooiste nieuwbouwplek die nog beschikbaar is in de stad?

Nu de Amsterdamse hotelsector meer en meer op slot gaat doordat de gemeente de touwtjes aanhaalt, is het beslag dat City ID legt op droomplekken opvallend.

Het bedrijf had al een slag geslagen door zich als witte ridder te melden op het Stadionplein toen daar de gedroomde Duitse hotelgroep Lindner afhaakte. Ook zo'n plek waar hotels voor over elkaar buitelen.

Hoogste bod
Maar de Houthavens, het nieuwe stuk binnenstad met bedrijven zelfbouwwoningen, appartementen en horeca, was nog een trede hoger.

"Zover ik weet, heeft elke hotelgroep zich er wel voor aangemeld," zegt Otto Jurgens van City ID. "Het lastige was ook dat geld er wel degelijk een rol speelde. Er was een uitgebreid programma waaraan deelnemers moesten voldoen, maar het hoogste bod telde nadrukkelijk."

Duurzaamheid
"We bleven uiteindelijk met z'n drieën over, waarbij ik weet dat één partij all in is gegaan. We hebben er best veel in geïnvesteerd, maar konden niet met het grote geld meegaan. We hebben het gered op onze plannen. Duurzaamheid speelde een grote rol, de aanwezigheid van publieke functies en de opdracht dat het hotel een baken moest worden voor de nieuwe buurt."

"We wilden agressief uitdrukken dat het hotel ook bedoeld is voor Amsterdammers. In de Houthavens wordt een nieuwe stad gebouwd, daar moeten we wel deel van uitmaken."

Veel erkenning
Dus kreeg het losjes op de Amsterdamse School gebaseerde ontwerp een fors atrium, een openbaar binnenplein waar straks kiosken komen met een bakkertje en een koffiebar, voor iedereen toegankelijk. "Dat heeft bij de aanbesteding veel erkenning gekregen."

Otto Jurgens Beeld Mats van Soolingen

"Er komt een steiger voor de deur, een groot terras en een strandje. Het openbare loungerestaurant wordt uitbesteed aan een partij uit het strandleven." En omdat het pal aan het hotel aan het water komt te liggen, krijgt het een maritiem thema en dito naam: Boot & Co.

Zakelijke hotelmarkt
Het was ook de wat dwarse koers van de groep die de doorslag gaf. City ID is geen doorsnee hotelier, maar richt zich op de zakelijke hotelmarkt, vooral managers uit het middensegment en hogere echelon die tussen een week en zes maanden een onderkomen nodig hebben.

"Zeker zestig procent van onze gasten is zakelijk," zegt Jurgens. "We vullen dat aan met toeristen, als er kamers vrij zijn. Zo vormen we ook een antwoord op Airbnb: ook appartementen maar dan met hotelservice." Ze zijn volgens Jurgens in trek bij gezinnen en kleine groepen.

Boot & Co krijgt 82 appartementen, vergaderzalen en een skybar. Plus faciliteiten voor zakenmensen als een inpandig zwembad, een spa en fitness, inpandige garage en voorzieningen als een butlerservice of een wasdienst.

Shortstay
Jurgens is geen hotelbaas; hij komt uit de wereld van de shortstayappartementen. Woningen die, met vergunning, voor langere tijd verhuurd worden aan expats. Hij heeft ze nog, maar niet meer voor lang. De gemeente Amsterdam wil de kortetermijnverhuur van woonruimte laten uitsterven.

"Door het wispelturige shortstaybeleid van de gemeente moet ik wel op zoek naar alternatieven. In appartmentenverhuur zit geen toekomst, maar er is een grote markt voor. Ik wil niet het grijze circuit in van onderhandse verhuur en ik zie de voordelen van mooie appartementen met hotelservice."

Hotelgroep
"Ik kwam in contact met de eigenaar van een nieuwbouwkantoor op Sloterdijk, dat precies op het moment dat de kantorencrisis uitbrak, werd opgeleverd. Hij wilde het wel met ons proberen, eerst met één verdieping. Dat werden er al snel meer." 94 appartementen telt het nu, volgend jaar komen er dertig bij.

"Ik had helemaal niet het idee om er meer te doen, of om er een hotelgroep van te maken." Tot de telefoon ging. Of hij wilde meebieden op een nieuwbouwhotel in aanbouw op het Stadionplein. "Het ging om zo'n tachtig kamers; dat is voor veel hotels niet rendabel. Maar voor shortstay wel." In maart gaat het open.

Hotelbeleid
Het telefoontje bleek goud, want met dezelfde partijen is nu ook de Houthavens binnengehaald. Met elk nieuw hotel verandert de ambitie van City ID, erkent Jurgens.

"Op Sloterdijk moesten we ons voegen naar de indeling van een bestaand pand. op het Stadionplein lag het ontwerp al vast, maar konden we wel meedenken. En in de Houthavens doen we het zelf. De kamer zijn gemiddeld veertig vierkante meter - veel groter dan de meeste shortstayhotels."

Beperkte groeiplannen
Het aangehaalde hotelbeleid van Amsterdam, dat alleen bij uitzondering nog nieuwe hotels toestaat en alleen als die kunnen aantonen iets bijzonders toe te voegen, beperkt Jurgens' verdere groeiplannen. "We willen eigenlijk vijf vestigingen in Amsterdam, maar we mogen blij zijn als het er vier gaan worden."

City ID heeft de plek al op het oog, maar de animo is - vanwege de toekomstige hotelkrapte - groot. City ID kijkt dan ook al buiten de stad, in steden als Rotterdam en Den Haag, en Jurgens sluit een stap naar het buitenland niet uit. "Elke stad met een zakelijk klimaat heeft behoefte aan shortstayhotels. Niemand wil langere tijd opgesloten zitten in een doorsneehotelkamer."

Impressie van het Stadionplein met rechts City ID Beeld IQN Architecten

Shortstayhausse

Shortstayhotels zijn in Amsterdam vooral nog een lokale zaak. City ID strijdt met het eveneens hoofdstedelijke Htel en Yays (voorheen Amsterdam Shortstay Group) om het marktleiderschap. Yays heeft nu drie vestigingen met 300 kamers, en plannen voor nog eens drie appartementen­hotels. Hotel Jansen richt zich met 168 kamers aan de
Valschermkade op jonge ondernemers en studenten.

De internationale ketens mengen zich ook in de strijd. Begin dit jaar opende op het Gelderlandplein het Amerikaanse Element (Starwood) 160 langverblijfappartementen. En in de schaduw van Boot & Co opent Marriott zijn Residence Inn in de Houthavens, met 80 kamers, in een complex waar ook designzusje Moxy met 160 kamers komt.

Komend voorjaar gaat in het aanstaande VEN-amusementscomplex op Sloterdijk ook een vestiging van het Belgische B.Aparthotels open. Dat werkt ook aan een tweede Amsterdamse vestiging, in de London-toren naast het ROC aan de Weesperzijde.

Ketens als Staybridge (Intecontinental) en Novotel Suites (Accor) zoeken naar uitbaters. Hilton zegt geen interesse te hebben om een extended­stayformule in Nederland te beginnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden