Plus

Hoe kan een straat een merk worden?

In het Hallenkwartier zijn de bewoners er niet blij mee, maar in de Negen Straatjes in het een doorslaand succes: streetbranding.

Voor bezoekers is het direct duidelijk dat ze behalve in de Huiden- of Runstraat vooral ook in de Negen Straatjes lopenBeeld Dingena Mol

Het bekendste en oudste voorbeeld van streetbranding is de Negen Straatjes, in de jaren negentig bedacht door ondernemer Djoeke Wessing. "Ik wilde iets creëren zoals in de Jordaan, waar het altijd levendig is en veel bezoekers op af komen," zegt Wessing die destijds een winkeltje had in de Huidenstraat.

In de volksmond werd het gebied al de Negen Straatjes genoemd en Wessing wilde dat officieel maken. "Op die manier wilde ik het gebied bekender maken als geheel."

Hallenkwartier
In Oud-West is een aantal straten omgedoopt tot het Hallenkwartier, om het gebied rondom De Hallen aantrekkelijker en herkenbaarder te maken voor bezoekers.

Daardoor kunnen ondernemers in de omgeving meeliften op het succes van De Hallen. Net zoals in de Negen Straatjes werden bordjes naast de bestaande straatnaamborden opgehangen, maar die worden binnenkort verwijderd na protest van buurtbewoners.

Ook de Javastraat, de Beethovenstraat en de buurt rond het Spui worden inmiddels druk 'gebrand'.

Op de websites van de straten staat kleurige foto's met blije winkelende mensen. Ook is er een lijstje met winkels te vinden, evenals informatie over de geschiedenis van de buurt.

Subsidie
De websites zijn onder meer een reactie op de veranderende detailhandel, die onder druk staat door de groei van online winkelen. Winkeliers kunnen dan ook gezamenlijk een subsidieaanvraag doen voor gebiedsbranding, zoals de gemeente het noemt. Met hulp van bedrijven als Stad & Co, de gemeente speelt hier alleen een faciliterende rol, kunnen de ondernemers gezamenlijk het gebied als een merk promoten.

"Eerst kijken we naar het aanbod van winkels in het gebied en wie de potentiële klanten zijn," zegt Farzad Ghaus, directeur van Stad & Co. En wanneer dat niet op elkaar aansluit, gaat Ghaus op zoek naar nieuwe ondernemers.

Als duidelijk is wat het gebied te bieden heeft, kan het op die manier in
de markt worden gezet en kan de promotie - on- en offline - beginnen.
"Zo weet je dat je in de Negen Straatjes kleine boetiekjes vindt en in de
De Clercqstraat juist veel horecagelegenheden."

Leegstand
Ghaus werkt sinds 2014 in het Hallenkwartier, dat hij flink zag veranderen. En hoewel niet iedereen laaiend enthousiast is over de veranderingen ziet hij vooral wat er beter is in de buurt.

"De leegstand is bijna weg, de samenstelling van de ondernemersgroep is veranderd en ondernemers zijn meer gaan samenwerken en organiseren evenementen voor de buurt."

Volgens Djoeke Wessing is er geen kant-en-klaarrecept voor het 'branden' van een straat. "Ik had gehoopt dat het een succes zou worden, maar dat het zo populair zou worden, had ik niet verwacht."

Ze plaatst wel een kanttekening bij het resultaat. "Hoewel ik er een goed gevoel over heb, mis ik nu wel het persoonlijke in de buurt. De onderlinge band tussen bewoners en ondernemers in de straatjes is toch een stuk minder geworden en dat is juist heel belangrijk voor de buurt. We hadden het wel gezellig willen houden."

Djoeke Wessing: 'Hoewel ik er een goed gevoel over heb, mis ik nu wel het persoonlijke in de buurt'Beeld Floris Lok
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden