Plus

Hoe je een Jumbo in een hoteltuin krijgt: 'Dit nooit meer'

Heb je al het grootste hotel van het land, in Badhoevedorp, moet ook nog het grootste verkeersvliegtuig erbij. En eigenlijk is er niet eens plaats voor.

De 'Corendon- Jumbo' bij aankomst op Schiphol, half december. Deze week wordt de gigant in vijf dagen van Schiphol-Oost naar Badhoevedorp verplaatst. Beeld Corendon

De beste plek om te kijken hoe een Jumbo in een hoteltuin wordt geparkeerd? Kamers 1210-1222 van zijn eigen hotel, lepelt Atilay Uslu uit het hoofd op. Behalve kamer 2017. "Dat is waar ik slaap. Ik heb even gekeken welke kamer het beste uitzicht heeft, die is voor mij. Dat ze zondagochtend zo op ooghoogte naar mij kijkt."

Eind november nog vol met passagiers voor KLM, begin februari in de tuin van het grootste hotel van Nederland. Atilay Uslu, mede-eigenaar en medeoprichter van reisbedrijf Corendon beloofde een Jumbo neer te zetten bij zijn Nederlandse magnum opus en die belofte komt - miljoenen euro's en veel gepuzzel later - gewoon uit.

"Ik zal je één ding zeggen," zegt Uslu, "dit ga ik dus nooit meer doen. Ik wist niet dat er zo veel instanties waren die zich hiermee konden bemoeien." De laatste oké was maandagmiddag, van de luchtvaartmeteo.

"Iedereen die hier bezig is geweest en de medewerking die ik heb gekregen: af en toe krijg ik er een schuldgevoel van. De halve Haarlemmermeer wordt afgesloten. Maar iedereen vindt het geweldig. Er komen deze week zesduizend mensen kijken. Midden in de nacht. We hebben nog eens vijftigduizend mensen moeten teleurstellen. We zijn een gastvrij bedrijf, maar dat durfden politie en brandweer niet aan."

Zeester
Hij stond zelf op de spottersplek toen de City of Bangkok eind november zijn laatste KLM-landing op Schiphol maakte. Twee weken later was de Boeing 747-400 opnieuw op Schiphol, nu met de rood-witte zeester van Corendon.

De afgelopen weken zijn de kostbaar­heden, cockpitinstrumenten en motoren, uit het 30 jaar oude toestel gehaald. Dinsdagavond gaat de voormalige PH-BFB voor het laatst op pad. Op de rug van een zelfrijdende platform van transportgigant Mammoet. Het eerste stukje brengt de Jumbo woensdagochtend naar het hek van Schiphol. Daar blijft hij tot vrijdagavond rusten.

Die nacht wacht de gigant 16 weilanden (waar een tijdelijke weg wordt aangelegd), 17 sloten (die deels worden gedempt) een trits polder­wegen, en de snelweg A9 (die wordt afgesloten en deels van lichtmasten en vangrail wordt ontdaan).

Het wordt spannend, 180.000 kilo en polderklei. "Er is net nog een brug bijgekomen, boven de kerosineleiding van Amsterdam naar Schiphol. Mammoet is onze held."

Zaterdagochtend landt het toestel - intern koosnaampje queen - in de tuin van Corendon Village Hotel, het megacomplex dat Uslu's reisgigant vorig jaar pal langs de A9 in het voormalige onderkomen van Sony in Badhoevedorp heeft gebouwd, met 680 kamers het grootste hotel van Nederland.

Deuren zijn te klein
Het is, Uslu is serieus, hem allemaal een beetje overkomen. "Ik kon eerst een bijgebouw van Sony kopen, toen het hoofdkantoor, daarna nog het naastgelegen kantoor van Air Holland. Toen hadden we 680 kamers en waren we de grootste ven Nederland.

Beeld Jet De Nies

Maar het was niet áf. "In Amsterdam zit een Boeing 737 in mijn andere hotel. Dat was al een heel gedoe. Hier moest nog iets groters." Het vliegtuig was nog het minste probleem. "Ga je naar de gemeente voor een vergunning, hebben ze geen idee wat voor een. Het is geen gebouw; de ramen gaan niet open, de deuren zijn te klein. Vorige maand hadden we de vergunningen eindelijk rond, niet als gebouw maar als object."

Over de prijs van het toestel en de bijbehorende operatie houdt hij zich op de vlakte. "Het vliegtuig en transport kosten nog het minste," zegt Uslu.

Inparkeerbewegingen
Het werkelijke schoenlepelscenario volgt in de nacht van zaterdag op zondag. De Jumbo heeft een spanwijdte van 64 meter, terwijl de toegang tot de plek waar hij bij het hotel moet komen negen meter minder breed is.

"Via een ballet van 57 inparkeerbewegingen danst het toestel straks naar zijn eindbestemming. "Hij gaat wel passen, maar hoe snel, is een raadsel." En dan zou je denken dat een kolos van 180 ton wel zelf op zijn plek blijft staan.

"Al tijdens de bouw van het hotel, voordat we ook maar wisten of het zou lukken, hebben we palen geslagen. Om haar vast te houden aan de grond. Zo'n vliegtuig is bedoeld om te vliegen, Als bij storm de wind er onder de vleugels komt, dan stijgt hij zo op."

"Maar eerst het transport goed regelen. Ik ben er hier permanent. De spanning en adrenaline zijn bij mij op het toppunt. Vanavond haal ik mijn moeder hierheen, even bidden en dan gaan we beginnen."

Een 747-experience

De Jumbo is blikvanger voor het reisconcern Corendon en voor hotel Corendon Village. Maar kamers of een restaurant komen er niet in, vanwege de veiligheid.

"Het moet een 747-attractie worden," zegt Uslu. "Met een 5D-bioscoop waarin we turbulentie nabootsen. Je moet ook over de vleugel kunnen lopen, het cargodek kunnen zien en we willen een vip­lounge op het boven­dek.

"Er zitten duizend vierkante meter ruimte binnen. Er moet nog meer spannends bij. Er zijn wel 20 ideeën; ­iemand wil in de neus een escaperoom maken. Ik ben bang dat ik de verkeerde kies. Dus dat ga ik de ­komende maanden bekijken. Maar eerst airco aanleggen. Nu er geen motoren meer in zitten, moeten we daar iets op bedenken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden